Wat is de schok als je tegelijk remt en gas geeft met een automaat?
Een kennis van mij heeft een (redelijk nieuwe) auto met automatische versnellingsbak. Hij was nog niet gewend met een automaat te rijden. Bij het wegrijden (ongeveer 15 km p/u) trapte hij per ongeluk tegelijk op de rem (linker voet) en op het gaspedaal (rechtervoet). We voelden toen een behoorlijke schok en de auto stond meteen stil.
Hoe wordt deze schok precies veroorzaakt? Was dit schadelijk voor de auto? Bijvoorbeeld voor de automatische versnellingsbak?
Toegevoegd na 22 uur:
Bedankt voor de antwoorden!
Ik vergat alleen nog te melden dat hij daarna nog een paar keer bewust hetzelfde deed: tijdens het rijden (20 km p/u) en dus gas geven heel zachtjes op de rem trappen. Ook toen stond de auto met een schok stil. Het komt daarom volgens mij niet door hard op de rem trappen.
Iemand die een schakelauto gewend is, zal normaal kort na het wegrijden met de linkervoet ontkoppelen om naar de tweede versnelling over te schakelen. Dat ontkoppelen doe je door met veel meer kracht dan dat je voor een normale afremming op een rempedaal zet, want je wil in een keer het koppelingspedaal tot op de bodem intrappen. Wanneer je bij een automaat met dezelfde kracht op het (vaak brede) rempedaal trapt, krijg je inderdaad ongeveer het gevoel alsof je tegen een blok beton bent aangereden. Het is in het begin een zeer voor de hand liggende vergissing, en niet anders dan wanneer er door omstandigheden ineens een echte noodstop gemaakt moet worden. Of er tevens op het gaspedaal getrapt wordt maakt niet zoveel verschil, aangezien er toch al sprake was van wegrijden. De rem werkt sneller en is veel krachtiger; de motor is nog lang niet op een hoog toerental en de automaat is niet meteen gereed voor zo’n krachtsexplosie, en ook dan nog wint de rem het. Tip: vouw het linkerbeen helemaal tot de hak van de schoen tegen de rechtervoorkant van de stoel ligt. Dan went het brein eraan dat he niet de beoeling is om het linkerbeen te gebruiken, wat bovendien ook niet meer meteen mogelijk is.
Ik heb geen automaat (moet er niets van hebben), zal het toch eens aan hem vragen of hij dat voor elkaar krijgt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.