Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

De voorgeschreven olie wil niet altijd de beste zijn. Afhankelijk van omgeving / gebruik / en andere factoren is het soms slim van de fabrieksstandaard af te stappen. Zo gebruik ik in de winter een andere olie dan in de zomer. En als ik een circuitdagje heb gaat er ook iets anders in.

Daarbij bij het wisselen van olie het beste om hem af te tappen, nieuwe oliefilter, en dan de nieuwe olie erin. Bijvullen met dezelfde olie.

Keer spoelen kan ook geen kwaad. Maar gok niet dat je dat op je stoepje voor je huis gaat doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Motorolie...:P
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat voor auto is het ?
Hoeveel kilometer heeft/ie gedraaid ?
Welke leeftijd heeft de auto ?

Als je al die dingen weet, kun je bijvoorbeeld de site van een bepaald merk motorolie zien welke olie voor jouw auto geschikt is.

Voor de ene auto is minerale olie beter, de andere heeft liever synthetisch, of een mengsel van die twee in verschillende verhoudingen. Hangt dus onder andere af van bovenstaande.

Als je de verkeerde olie gebruikt, bijvoorbeeld vol synthetisch in een oud karretje, kan die behoorlijk gaan lekken / zweten. Minerale olie in een splinternieuwe auto geeft het blok te weinig bescherming.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is de olie die door de fabrikant wordt voorgeschreven. Gebruik je standaard b.v. SAE 30 dan is het niet aan te raden om verder een HD olie b.v. SAE 20/40 te gebruiken omdat de componenten/toevoegingen in deze olie het 'vuil' (sludge) in je motor oplossen en je oliefilter verzadigen. Wil je toch een HD. olie gebruiken, dan zou ik adviseren om tussentijds je motorolie alsmede je oliefilter te vervangen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De door de fabrikant voorgeschreven motorolie staat vaak genoemd in de handleiding die er bij je auto is.
Als je die niet meer hebt zou je op het internet op zoek kunnen gaan en eens kijken of er van jou auto, of automerk een forum is.
Als citrofiel zit ik bijvoorbeeld regelmatig op het citroen forum(www.citroen-forum.nl).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding