Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kun je doen tegen vocht in je auto?

Mijn ramen zijn altijd als ik instap vochtig. Nu begint het te vriezen en moet ik zelfs krabben aan de binnenkant! Achterruit verwarming heb ik gelukkig wel, maar voorruit niet. Ook het slot gaat er moeilijk vanaf met de sleutel. Iemand tips hoe ik mijn auto fijner kan maken voor de winter?

9 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je kunt beter eerst de oorzaak opzoeken. Waar komt dat water naar binnen?
Voel aan je matten waar het erg vochtig is, en kijk daar boven eens.
Een lek rubber van een ruit, een gaatje in de carrosserie, een verstopte afvoerslang van de ruimte net voor je voorruit.
Er zijn zo veel mogelijke oorzaken, dat kun je zo niet opnoemen. Maar zelf alvast wat zoeken kan een hoop geld besparen!

Vochtvreters zijn slechts symptoombestrijders, en vaak nog erger als de oorzaak.
Ze werken altijd met zouten, en dat is nou net wat voor roest zorgen kan als het bij metaal komt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Spuit je sloten in met bijvoorbeeld WD40 of iets soortgelijks. dat kun je ook aan de deurrubbers spuiten om te zorgen dat ze niet vastvriezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Om vocht te absorberen zijn er vochtvangers te koop.
Voorkomen is beter dan genezen. Als je in de auto hebt gereden, is het goed om je raampjes even open te doen om de warme lucht met het vocht erin weg te laten waaien. De warme lucht bevat veel vocht, die je zelf hebt uitgeademd. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Of de airconditioning aanzetten als je die hebt.
Ook help het om sneeuw van je schoenen te kloppen voordat je instapt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon je verwarming zachtjes steeds harder zetten en dan je ramen op een gegeven moment open doen, oud trucje werkt bij mij altijd. Zo gaat al het vocht weg en komt er frisse lucht bij.
Tip! (Voor als je het niet wist)
- niet in een keer je verwarming te hoog zetten want dan heb je kans op een ster in je ruit vanwege plotselinge temperatuurswisseling
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog een tip als je een eigen oprit/parkeerplaats bij je huis hebt; zet er half uur voor je vertrekt zo'n 2000w kacheltje met ventilator in je auto. Hoef je niet te krabben! Werkt hier prima. En nee, dat is niet gevaarlijk als je een kacheltje met omvalbeveiliging hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zéér herkenbaar probleem! Een Volkswagen...? Enfin, het vocht bestrijden kan d.m.v. kattenbakkorrels in een bak in de auto zetten. De korrels trekken het vocht aan.

Om de auto beter winterbestendig te maken moet je inderdaad de deurrubbers behandelen, insmeren met vaseline of inpoederen met talkpoeder. De auto niet op de handrem zetten, want die kan vastvriezen. Een scherm op de voorruit. Ik doe zelf nog vaak boterhammenzakjes met een elastiek rondom de buitenspiegels: Hoef je niet te krabben....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ken je die zakjes silica-gel die in zo ongeveer elk "hol" artikel zitten dat je koopt ? Die kun je opsparen, en er verschillende van in je auto leggen. Na een paar dagen wordt het vochtprobleem dan beduidend minder.

Ik heb door mijn werk vrij makkelijk toegang tot die zakjes, en heb er een hoop opgespaard en in een lange "slurf" genaaid die op mijn dashboard ligt. Moest even drie dagen geduld hebben, maar sindsdien beslaat de autoruit niet meer bij het minste of geringste.

Ook de vulling voor een vochtvreter zou je op die manier kunnen gebruiken, maar dat is in mijn optiek wat "giftiger" spul, waarvan je bovendien het vocht moet opvangen. Die silica-zakjes hoef je alleen maar van tijd tot tijd te vervangen.

Het vocht komt bijna altijd door de warme uitgeademde lucht in een koude auto. De blower hoog op het raam gericht, en het raam de eerste paar minuten op een (flinke) kier, dan ben je er ook snel vanaf. Maar het een beetje kunnen voorkomen is natuurlijk leuker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing