Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als je bij de rdw je auto invoert en gelijk laat apk keuren mag je dan nog rijden bij afkeur?

Ik wil een auto invoeren, maar weet niet zeker of alles in orde is. Stel ik voer de auto in en rijd die dag met een 1 days kenteken naar de rdw toe, ik laat de automaat gelijk apk keuren en hij wordt afgekeurd. Mag ik dan nog wel terug naar huis rijden?
Uiteraard wil ik een auto die in orde is en veilig maar ik heb geen autoambulance dus wil wel zeker weten dat ik nog met de auto terug mag rijden bij eventuele afkeur. Anders kan ik de auto beter alleen invoeren en hier in m'n eigen woonplaats laten keuren. Dan kunnen ze bij afkeur de auto gelijk in orde maken voor de apk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Zonder geldige APK mag je niet autorijden. Dan riskeer je een boete van de RDW of politie. Bovendien kunnen er verzekeringstechnische problemen ontstaan bij ongevallen.
Computoon
9 jaar geleden
Je mag niet alleen niet zonder geldige APK rijden, je mag niet eens de weg op terwijl de auto op dat moment niet aan de eisen voldoet! Ook als is het keuringsbewijs wél geldig.

Lies12 heeft in haar reactie op de vraag helemaal gelijk.
Maar dat is anderzijds (nog) niet het hele verhaal.

Het is (te allen tijde) verboden om met een voertuig te rijden wanneer het niet aan de APK-keuringseisen voldoet.
Dat verbod om te rijden geldt uiteraard niet alleen nadat er een afkeuring heeft plaatsgevonden, maar voor alle situaties waarin de auto niet (meer) aan de keuringseisen voldoet. Dus bijvoorbeeld wanneer er gebreken optreden, terwijl de auto nog maar kort geleden is goedgekeurd of als het een auto betreft die nog helemaal niet APK-keuringsplichtig is.

Om te zorgen dat de goede staat van auto’s op de weg (op veiligheids- en milieugebied) met enige regelmaat bewaakt wordt, is de APK met de daaraan verbonden geldigheidstermijnen in het leven geroepen en van overheidswege vastgelegd.
Het keuringsbewijs toont aan dat de betreffende auto aan die verplichte periodieke keuring onderworpen is geweest. Afspraak is bijvoorbeeld dat je elk jaar naar de keuring moet. Het keuringsbewijs bewijst dat je aan die plicht voldaan hebt.

Maar ook niet meer dan dat.
Als er een week ná de keuring een achterlicht niet meer werkt, voldoet de auto niet meer aan de keuringseisen. En dan is-ie op dat moment niet “afgekeurd” of zo, maar hij voldoet niet meer aan de eisen, en mag dus formeel niet meer de weg op!
Dus dat geldt zéker ook voor een auto die 7 weken voor het aflopen van de geldigheid van het APK keuringsbewijs door een garage bekeken wordt en waar dan serieuze tekortkomingen aan worden vastgesteld. Die voldoet ook niet meer aan de eisen en mag eigenlijk ook niet meer de weg op! Dat het oude keuringsbewijs nog geldig is en blijft, omdat het minder dan een jaar oud is, helpt geen zier. het is slechts een bewijs dat de auto _toen_ aan de eisen voldeed. Meer niet.

(vervolg in de vorm van een reactie hieronder)
Bordensteker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing