Wat is nu zuinig rijden?
Ik zoek niet naar de duidelijke tips zoals bij een zo laag mogelijke snelheid rijden, met ramen gesloten rijden, motor stilleggen aan spoorwegen of stoplichten, cruisecontrol zoveel mogelijk gebruiken, gps gebruiken, airco zo min mogelijk gebruiken, etc...
Wel zoek ik naar de beste keuze bij volgende 'tegenstrijdige' tips:
1. Schakelen: bij welk toerental? De ene zegt tussen de 1500 en 2000 toeren en de ander zegt tussen 2000 en 2500 toeren. Het meest logische lijkt mij dat schakelen bij 1500 toeren dan nog zuiniger is. Maar is het een probleem om dan bij 1100 à 1200 toeren te gaan rijden? Zonee: waarom adviseert de boordcomputer dan zelfs bij 1500 toeren al terug te schakelen? Of schakelt men best pas een versnelling hoger bij constante snelheid? En dan weer even terug als men toch moet optrekken?
2. Stel: het licht springt op rood. Terugschakelen of in versnelling blijven? De ene zegt dat het terugschakelen net brandstof kost. De ander zegt dat je beter terugschakelt om te remmen op de motor dan dat je de rempedaal moet gaan gebruiken (om geen energie verloren te laten gaan aan de remvloeistof). Conclusie: snel afremmen kost sowieso brandstof: maar wanneer kost het dan het minste brandstof? Bij remmen op de motor of remmen m.b.v. de rempedaal? Of is het in praktijk een combinatie van beide en is het rempedaal vooral handig om hoge toerentallen bij het terugschakelen te vermijden? M.a.w. is het eigenlijk een probleem om terug te schakelen, stel je zit al aan 4500 toeren.
Stel de snelheid van de file is trager dan 5 km/h en dus is het zelfs een probleem om de wagen in 1ste te laten bollen, wat is dan het beste? In eerste gekoppeld houden en remmen? Of ontkoppeld laten bollen? Of de snelheid regelen door te spelen met het koppelingspedaal?
Iemand enig idee wat het maximum toerental is waarbij je (voor de koppeling) 'veilig' kan terugschakelen zonder tussengas?
als je uitrolt in de versnelling gaat de brandstoftoevoer dicht en gebruikt de motor geen brandstof, zet je de versnelling in vrij, dan gebruikt de motor iets brandstof, maar kun je verder uitrollen.
de vraag is nu wat per gereden meter de minste brandstof kost, helaas heb ik daar geen antwoord op
afremmen op de motor kost minder brandstof, klopt absoluut, echter je komt ook minder ver, dan uit laten rollen.
de vraag is dus als je een snelheid van 80km per uur rijdt, en je ziet op 900 meter voor je de brug dicht gaan, wat dan over die 600 meter het goedkoopst is, uit laten vieren met draaiende motor, of nog 200 meter doorrijden en dan op de motor afremmen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.