Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat moet ik weten voordat ik een nieuwe of tweedehands auto ga kopen?

Wil graag een volkswagen polo kopen. Nieuw of tweedehands. Waar moet ik me in verdiepen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
864

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wanneer je een tweedehands auto koopt, met je altijd naar het schadeverleden vragen en de originele onderhoudsboekjes. Kunnen ze deze niet overleggen, kan je daar mee onderhandelen omdat je een stukje minder zekerheid hebt. Koop nooit een tweedehands auto met een turbomotor. Bij een Polo zou ik zeker ook naar het aantal gereden kilometers kijken. Boven de 125.000 zou ik er absoluut niet aan beginnen.

Bij een nieuwe auto, wanneer je het kan betalen, kijk dan naar de Bluemotion (Groen A-label) van Volkswagen, een zuinige motor en je betaald (voorlopig) geen wegenbelasting. Daarnaast is het een Diesel dus het is aan de pomp nog goedkoper ook. Je hebt wel de baten van een diesel maar niet de lasten. Let wel op dat het A-label van toepassing is op de kale uitvoering. Wanneer je er nog Airco en allerlei andere extra's op zet, kan het voorkomen dat de auto niet meer het groene A-label heeft.

Succes met kiezen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De slijtage van de pedaalrubbers is een goede indicatie van de gereden km's. Zijn de deurklinken gammel dan zijn de deuren veel open en dicht geweest dus zijn er veel korte ritten mee gereden wat niet goed is voor de motor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zat enkele weken geleden in hetzelfde schuitje. Ik heb een nieuwe auto nodig en ben driftig online gaan kijken naar 2e handsjes, tot mijn broer me wees op de Polo Blue Motion, de nieuwste Polo van volkswagen, die ergens in mei op de markt komt.
Hoe meer ik over deze auto las, hoe enthousiaster ik ben, dus ik rijd vanaf eind mei/begin juni in een nieuwe Polo.

Redenen:
Oke, een nieuwe auto is bij aanschaf een stuk goedkoper dan een 2e hands, maar deze Blue Motion heeft een aantal aantrekkelijke aspecten, waardoor je het verschil wel terug kunt verdienen.
1) De auto is BPM-vrij
2) Je hoeft er geen wegenbelasting voor te betalen (Let op: De provinciale opcenten zul je nog wel moeten betalen).
3) De auto heeft een verbruik van 1 op 30 (met mijn rijstijl waarschijnlijk maar 1 op 27, maar dan nog)
4) Het is een nieuwe auto, dus de eerste paar jaar geen kosten voor APK.
5) Het is een nieuwe auto, dus er is ook nog niet zoveel onderhoud nodig als bij een oudere auto.

Om ook nog een algemeen antwoord te geven op je vraag:
Bij het tweedehands kopen, kijk in ieder geval of de auto dealer-onderhouden is geweest.
Mocht je zelf niet veel verstand van auto's hebben, neem iemand mee die er wel verstand van heeft. Mij kunnen ze alles wijsmaken, mijn broer niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, great minds think alike! +1
Aandachtspunten:
* Door ijs in het oliecircuit defecte motoren en versnellingsbakken
* Defecte elektrische ramen(Volkswagen, Skoda en Seat hebben dit probleem)
* Lekkende stuurbekrachtigingspompen
* Geknapte tandriemen
* Defecte verlichting
* Defecte remverdeler
* Problemen met het op tijd zetten en spannen van de riemen
* Defekten aan thermostaat en of ventilator(koelcircuit) met oververhitting tot gevolg
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding