Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik alle vier de auto banden vervangen?

Drie banden van mijn auto zijn aan vervanging toe. garage vertelde mij dan kun je beter direct alle vier de banden verwisselen. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Het is inderdaad beter om ze alle vier tegelijk te vervangen/vernieuwen ivm slijtage. De vierde die nog redelijk goed is kun je dan het beste als reserve band gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt er maar net aan hoe goed (of slecht) die vierde band is. Als deze nog nagenoeg nieuw is, laat hem er dan maar op liggen. Als hij bijna versleten is, neem hem dan gelijk mee met het vervangen.
Vaak liggen bij sloopbedrijven nog goede gebruikte banden..........
jc54
10 jaar geleden
Er zitten verklikker streepjes op een ban, deze geven aan wanneer een band vervangen moet zijn, wettelijk.
Wat betreft het rijden moet je altijd zorgen dat je voor 2 gelijke banden en achter 2 gelijke banden hebt zowel merk als profiel.
Dus bij een auto met voorwielaandrijving kun je ook vaak de 2 voorbanden achterom leggen, en voor 2 nieuwe monteren.
Echter als alle 4 banden minder dan 2mm hebben, kun je beter alles vervangen.

Let bij advies van garages altijd op, het is een commercieel advies van hun kant
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er drie wettelijk niet meer voldoen moet je deze vervangen (logisch). Maar je mag geen verschillende banden op de zelfde as hebben. Voor en achter mogen dus wel verschillen maar links en rechts niet. Let op: behalve het type band moet ook de bandenspanning en slijtage overeenkomend zijn. De optie reserveband kan wel maar rij dan extra voorzichtig als je die band dan ook daadwerkelijk benut.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing