Mag ik bijna uitsluitend prive rijden met een zakelijke (lease)auto?
Ik vind dat het langzaam tijd wordt voor opslag, toevallig wil ik ook een auto, maar is dat nu te duur. Daarom kwam ik op het idee mijn werkgever om een zakelijke lease-auto te vragen. Alleen zal ik er bijna alleen prive mee rijden omdat ik dichtbij mijn werk woon (althans het filiaal waar ik meestal moet zijn). Zo is het voor haar voordeliger en voor mij ook, aangezien ik dan een nieuwe auto met full operational lease rijd(incl. wegenbelasting, verzekeringen e.d.). Ik wil haar dan wel vragen de prive bijtelling ook voor haar rekening te nemen.
Is dit wettelijk toegestaan? En zijn er dan nog dingen waar ik aan moet denken?
Het gaat om een Volkswagen Up.
van dat netto nadeel moeten geven als brutosalaris. In mijn rekenvoorbeeld kwam ik uit op een bedrag van euro 105.- als nettogevolg voor de werknemer van de bijtelling van 20% van de cataloguswaarde van de auto. Om dat nadelige gevolg van die euro 105.- weg te werken, zal de werkgever ca (100/58 * 105) = eur 181,04 salaris extra moeten geven, als de top van het inkomen in de 42%-schijf zit.
Als de werknemer met de top van zijn salaris al in de 52% belastingschaal zit nog meer (namelijk eur 218,75) Met het gevolg dat de werkgever zich helemaal 'blauw betaalt' want dan worden ook de premies voor de werknemersverzekeringen en de zorgverzekeringswet hoger en in ieder geval ook nog het vakantiegeld (8% over het basissalaris). (Hij was sowieso al de kosten kwijt aan de leasemaatschappij) Ik voorspel dat er geen compensatie voor de bijtelling gegeven gaat worden, al heb je nog zo'n sympathieke werkgever :-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.