Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je bij elk kruispunt omkeren? Uiteraard met uitzondering van kruispunten waar een verbod geldt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
12K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op -een gelijkvoerse kruizing met een middenberm- mag je (180°) keren zolang er geen belemmering voor het overig verkeer plaats vindt en je het kruispunt niet blokkeert. (zie Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, Artikel 14 en 54, zie 2e en 3e bron).

EN er niet een van de volgende verkeersborden (zie 1e bron) staan:

- Verplichte rijrichting anders dan linksaf. bv: verkeersbord D04: Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aan-gegeven
- Verboden te keren. Verkeersbord F7

Toegevoegd na 16 minuten:
Hoe is nu de situatie op een tweebaansweg met twee voorsorteerstroken voor rechtdoor en een voor rechtsaf en geen voor linksaf?

Het RVV schrijft er in Artikel 78 het volgende over:

"Bestuurders die de rijbaan volgen zijn verplicht op een kruispunt de richting te volgen die de voorsorteerstrook waarop zij zich bevinden aangeeft. Een in een voorsorteerstrook gelegen fietsstrook maakt deel uit van deze voorsorteerstrook"

Je mag in dit geval dus alleen rechtdoor in het linker voorsorteervak, keren is hier dus verboden (veel mensen doen dit echter wel is mijn ervaring....en ik zelf ook wel eens...)

zie: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukIII/4/Artikel78/geldigheidsdatum_09-03-2013
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (2)

Ja mits je het verkeer niet hindert en geen kans bestaat op stilstand op het kruispunt:

http://www.gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?t=14806
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je verwijst naar een beligische site dus mbt belgische verkeersregels. Dit is niet perse gelijk met de nederlandse regelgeving. Zie verder mijn antwoord vwb de nederlandse regelgeving.
Citaat uit artikel 43, lid 1 van bijgesloten bron, het officiele nederlandse verkeersregelement.:

Het is de bestuurders verboden op een autosnelweg
of autoweg hun voertuig te keren of achteruit
te rijden.

Er staat niet bij dat er een uitzondering is bij kruisingen en er zijn nog wat kruisingen bij autowegen welke gelijksvloers zijn in nederland.
Wat dan wel mag is afslaan, op de zijweg keren en weer terug naar de autoweg en terug rijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat TS toch niet enkel om een autoweg?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, maar de vraag luidt of je op ELK kruispunt (tenzij verbodsbord) zou mogen keren...en daarmee ook de kruispunten op autowegen. Hiermee geef ik dus aan dat het niet op ELK kruispunt mag. En tevens op welke kruisingen niet ...uiteraard naast die met verbodsborden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gaat me inderdaad niet enkel om de autoweg. Dank voor de uitleg daaromtrent, maar gaat me om de vraag hoe het met alle kruispunten zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn veel types kruispunten.
Autoweg heb ik al beantwoord.
Kruisingen als (mini)rotonde uitgevoerd....daar kun je wel keren, tenzij je uit een 1 richtingsverkeer straat komt...
Als er voorsorteerpijlen staan heb je verplichte rij richting, zie immetjes antwoord.
Daarnaast is keren een bijzondere manouvre en heeft dus alle andere verkeer voorrang.Let daar ook op als jouw licht voor linksaf groen staat.want van de weg van links kan dan het licht rechtsaf ook groen staan.
En zoals immetje ook al opmerkte...als er niet een regel of bord is die keren verbied mag het dus wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nogmaals dank, ditmaal voor de verdere toelichting!
+

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding