ID en rijbewijs per mail sturen om een auto te huren. Wel of niet doen?
Om enigszins voordelig (20 euro) een auto te kunnen huren voor 1 dag volgende week heb ik mij daarnet online aangemeld bij Snappcar. Zij vragen bij het registreren om een kopie van mijn ID en rijbewijs te sturen. Ik vraag mij nu af of dit verstandig is i.v.m. eventuele identiteitsfraude.
Op internet vind ik dat áls je je ID via internet stuurt, het aangeraden wordt om je BSN door te strepen en ook je pasfoto.
Graag hoor ik jullie mening en bij voorbaat dank.
Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt voor de reacties en tips.
Probleem opgelost! Een buurman heeft aangeboden met mij mee te gaan tegen vergoeding van de benzine. Ben helemaal blij. Geen reactie gehad op mijn mail naar Snappcar en uitschrijven lijkt ook een klus. Moet per email, ongeldig email adres, verwijzing naar een contactformulier wat ook niet beschikbaar is dus maar een ander email adres geprobeerd. Geen aanrader lijkt mij. Gelukkig mijn gegevens niet gestuurd.
Als u uw identiteitsbewijs laat kopiëren, kunt u een aantal maatregelen nemen om het risico op identiteitsfraude te voorkomen: 1. Schrijf op de kopie dat het een kopie is, voor wie het bedoeld is en de datum waarop u de kopie afgeeft.
2. Streep het burgerservicenummer (BSN) door. Overheidsorganisaties kunnen gebruik maken van het BSN voor het uitvoeren van hun werkzaamheden. Andere organisaties mogen het BSN alleen gebruiken als hiervoor een wettelijke basis is. Dit geldt bijvoorbeeld voor een bank of zorgverlener, zoals uw huisarts, apotheek en zorgverzekeraar. Voor die organisaties moet het BSN dus zichtbaar blijven. Uw BSN staat op twee plaatsen in uw identiteitsdocument: onder persoonsnummer en i
3.U kunt uw pasfoto afschermen of onzichtbaar maken.
Zelfs al accepteren ze het wel zonder BSN en foto, dan zit ik nog met het rijbewijs waar dus ook mee gefraudeerd kan worden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.