Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ford Ka loop top 3 cilinders wat te doen ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
5.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is slechts een goede oplossing: snel naar een garage.
Bordensteker
9 jaar geleden
Loopt-ie soms even op drie cilinders, of voortdurend?
Net als wat 'pere' schrijft: snel laten verhelpen, want zo doormodderen kan je (meen ik) al gauw je katalysator kosten. Daardoor wordt het al snel een dure reparatie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ruil de bogie/bobine om, van cyl 1 naar. 2 en kijk of het probleem zich verplaatst.
Ps hoe weet je welke niet werkt?
Laat motor draaien, trek 1 boogie los, als motor stopt was dat een goeie. Etc..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja waarom niet doen wij ook regelmatig als een auto op drie cilinders loopt en we willen weten welke bougie niet meedoet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En omdat je een aardige klap kan krijgen als de bougiekabel gaar is. Goed manier om het te doen: Bougikabel eraf, Bougie eruit draaien, op het blok leggen (aarde dus), bougiekabel erop en starten en dan kijken of hij goed vonkt en lichtbruin van kleur is. En zo ook met de anderen doen.
Zou eerst checken of alle bougies vonken. Dus bougie eruit draaien, tegen het blok houden en iemand anders laten starten. Vonkt de bougie van de cilinder die niet werkt niet, dan de verdeelkap controleren op scheurtjes, en de contactpuntjes onde de verdeelkap grondig schuren/reinigen, en eventueel bougiekabels en bougiedop checken op scheurtjes/uitdroging.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De ford Ka heeft geen rotor en contactpuntjes. De bobine/verdeler is een geintegreerd elektronisch ontstekingsblok. Die willen nog wel eens defect raken.
Je kunt de bougiedoppen stuk voor stuk loshalen en (met lopende motor) hoor je direct welke cilinder het betreft. Motor uitzetten en vervolgens kun je een metalen draad, of een verlengstukje van een doppensetje in de dop steken waarvan je het uiteinde vlak bij het blok houdt. Als een hulpvaardig iemand dan even start, kun je gelijjk zien of er op de betreffende bougielijn ontstekingsspanning staat, want dan krijg je een vonk te zien. Geen vonk ? Dan is je ontstekingsmodule defect. Als er wel een vonk is, de bougie eruit draaien (let op de kleur: die moet licht grijsbruin zijn) in de dop steken en controleren of ook de bougie een vonk geeft, anders vervangen.
Als dat alles correct werkt, gaat het vermoeden toch richting verlies van compressie of een defecte klep/nokkenas. Een diagnose bij een diagnosegarage kan meer info opleveren.

Toegevoegd na 1 minuut:
En uiteraard: het betreft hier hoogspanning. Rubberen werkhandschoenen gebruiken en contact met metalen delen vermijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding