Als de airco in je auto niet meer werkt, kan dit dan komen doordat de condensafvoer verstopt zit?
Vraag spreekt voor zich.
Toegevoegd na 3 uur:
De reden dat ik dit vraag is omdat de auto van binnen erg vochtig is, sinds dat de airco defect is.
waar je zelf toen ook in gereageerd had. Dus dat herinner je je misschien nog wel, en dan kan deze link van pas komen. Je broer heeft gelijk: als het gesloten systeem van de airco door een lekkage te veel druk kwijt is, dan slaat de compressor niet meer aan. Ik denk dat het best eens twee afzonderlijke problemen zouden kunnen zijn. Terzijde merk ik op, dat een auto-airco die niet af en toe gebruikt wordt, lek kan raken door uitdrogende afdichtingen, daarom is bijvoorbeeld elke maand toch een keer tien minuten aanzetten (ook in de winter) aan te raden. Een airco specialist zal het (gerepareerde) systeem ook “afpersen”, d.w.z. op druk brengen en nagaan of het zijn druk behoudt; het is niet zoals bij je fietsband of het koelsysteem van de automotor dat je een geringe ondichtheid kunt accepteren en de zaak regelmatig bijvult om geen hinder van het lek te hebben.
Er is dus verschil tussen vocht op de ramen door vochtig weer en door koud helder weer ’s nachts. Het kan dus in het kader van een meer definitieve aanpak zin hebben om onder de matten te gaan kijken en ook onder de vloer van de kofferruimte. Bij sommige auto’s ook in de bak waar het reservewiel ligt. Als er ergens water binnenkomt kan het meestal niet meer weglopen, en dan blijf je condensproblemen houden.
Soms kun je de plaats van de lekkage vinden en het dan verhelpen (en daarna de vloer goed droog maken en de matten drogen) en anders moet je er op rekenen dat er steeds bij regenweer opnieuw water binnen komt (hetzij van bovenaf, hetzij opspattend water van de banden), en dan kan het echt enorm helpen als je op het punt waar het water zich verzamelt (dus het diepste punt waar het water niet verder meer naar een andere plek zakt) met een flinke spijker en een hamer een klein gaatje in de bodemplaat tikt. Dan loopt alle binnengedrongen water meteen weer weg en merk je er niets meer van.
Dit kan vooral goed werken als er steeds water onder een rubber mat blijkt te liggen, maar minder als de loop van het water zo is dat eerst een flink stuk vloermat natgemaakt wordt. Want de mat werkt dan als een spons en houdt veel water vast.
Onder een simpele rubber vloerbedekking loopt water gewoon naar onderen weg als er daar een gaatje gemaakt is op het laagste punt.
Meer over een afvoergaatje tikken in het vervolg hieronder.
Ik gebruikte destijds een spijker (niet het automerk) van ongeveer 4 millimeter dikte.
Het helpt als je de auto dan normaal gesproken op een mooi horizontale plaats parkeert, want anders loopt het er alleen tijdens het rijden uit, en begin je toch nog vaak met beslagen ruiten. Het lekwater is soms van meer dan één lek afkomstig, en verzamelt zich dan mogelijk op meerdere plaatsen, dus je moet alle denkbare "plaatselijk laagste punten" controleren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.