Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het goed voor de auto om een bocht te maken met een slippende koppeling?

Hallo,

Ik ben inmiddels met autorijlessen bezig en het gaat allemaal redelijk goed. Altijd als ik in de bebouwde kom een haakse bocht naar links/rechts maak dan doe ik dat met de koppeling een beetje ingedrukt en de rem erbij (wel van te voren afgeremd en in de 2), is dit wel goed voor de auto? Ik doe dit als ik vind dat de auto in de bocht nog te snel gaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als ik de koppeling niet intrap gaat de auto schokken of slaat deze af.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, dat is niet goed voor de auto, de koppeling mag alleen (zo kort mogelijk) slippen als je optrekt vanuit stilstand, bij het schakelen tussen alle andere versnellingen hoeft de koppeling ook niet te slippen als je schakelt bij het juiste toerental.
Door vaak met slippende koppeling te rijden zullen de koppelingsplaten meer slijten en kunnen onder zware omstandigheden zelfs verbranden.

Voor de bocht moet de auto in de juiste versnelling staan en je snelheid aangepast zijn, natuurlijk kan dat in de praktijk een keer afwijken (de auto gaat schokken), maar dan kun je beter terugschakelen en/of de koppeling helemaal intrappen.
Dit kan verschillen per auto, een diesel (koppel bij laag toerental) b.v. zal makkelijker weer snelheid maken na de bocht, soms komt het zo uit dat je iets moet smokkelen door ook in de tweede versnelling de koppeling moet laten slippen tot het juiste toerental is bereikt, dit mag nooit onder zware omstandigheden en moet je jezelf niet standaard aanleren bij autorijlessen, dit moet je aanvoelen en zul je merken als je meer rijervaring hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is niet goed voor de koppeling, maar zelfs gevaarlijk. Je moet zorgen dat je voor de bocht in de juiste versnelling sta zodat je lekker uit de bocht op kan trekken. En zorgen dat je VOOR de bocht genoeg heb af geremd. Remmen, of koppeling intrappen in de bocht leid tot slippende banden, leidt tot band-weg kontakt verlies, leid tot uit de bocht vliegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, Op deze wijze verlies je de controle over de auto en kun je zelfs de bocht uitvliegen! Je instructeur moet beter opletten wat je doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing