Is het goed voor de auto om een bocht te maken met een slippende koppeling?
Hallo,
Ik ben inmiddels met autorijlessen bezig en het gaat allemaal redelijk goed. Altijd als ik in de bebouwde kom een haakse bocht naar links/rechts maak dan doe ik dat met de koppeling een beetje ingedrukt en de rem erbij (wel van te voren afgeremd en in de 2), is dit wel goed voor de auto? Ik doe dit als ik vind dat de auto in de bocht nog te snel gaat.
Toegevoegd na 2 minuten:
Als ik de koppeling niet intrap gaat de auto schokken of slaat deze af.
Mee afremmen voor de bocht, zodat je in de bocht gewoon op de koppeling kan rijden zonder rem. Anders heb je straks problemen als het eens regent, dan vlieg je uit de bocht als je op jouw manier hebt aangeleerd.
Besteed je lesgeld zeker ook aan de dingen die je nog moeilijk vindt!
De snelheid bij een bijna afslaande motor in de tweede versnelling is dusdanig laag dat ik niet verwacht dat daar heftige (uit de bocht vliegende) situaties kunnen ontstaan, bij een normaal wegdek kun je zelfs met een volledig ontkoppelde motor rustig de bocht doorhobbelen, en zullen de banden gewoon het door jou gestuurde traject volgen, tractie heeft bij deze snelheden en omstandigheden niet veel invloed.
Het gaat er vooral om hoe je in / na deze bocht weer snelheid gaat maken, heb je voor- of achterwielaandrijving, is het wegdek droog of nat.
Zelf rij ik personenauto, vrachtauto en motor, bij een personenauto met voorwielaandrijving gooi ik halverwege de bocht het gas er weer op, met een motor kan ik beter wachten tot ik de bocht door ben.
Dat is een kwestie van begrijpen wat je voertuig met de tractie op een wegdek doet, hoeveel pk's / koppel heb je t.o v. je eigen gewicht en tractie, wat doet het voertuig ermee en hoe zal het hier op reageren. De vraag van de vraagsteller is in dit geval meer mechanisch, zorg dat je met een voertuig zo min mogelijk met slippende koppeling rijd, dat is puur uit behoud van je voertuig, of dat in bepaalde situaties de rijeigenschappen zowel positief als negatief kan beïnvloeden is een kwestie van omstandigheden, toch?? Daarom zit er voor mij een verschil bij rijlessen in "weten wat je moet doen" en "begrijpen waarom je iets moet doen".
In het laatste geval zul je veel beter met afwijkende situaties om kunnen gaan. Daarom een tip aan de vraagsteller: als de instructeur je verteld iets op een bepaalde manier te moeten doen, doe het niet alleen maar vraag ook waarom je het op die manier moet doen, als je dat begrijpt gaan veel handelingen ineens een stuk natuurlijker. Succes,
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.