Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er als de auto naar achter rolt op een helling tijdens de rij examen?

Ik had examen en stond op een hele kleine helling bovenaan voor een stop bord. Toen er geen auto's waren liet ik rem los en liet koppeling opkomen. De auto stond nog steeds stil maar de motor werkte harder omdat die niet kon rijden zonder gas (bij een diesel kun je op koppeling rijden). Plotseling rijd een fietser langs de auto die uit het bosjes kwam (de linker helft van de weg kon je niet goed zien) . Ik schrok en duw de koppeling in en de rem, de auto rolt een paar cm achteruit. De examinator en zijn controleur zeiden niks. Toen deed ik weer rem loslaten (padelen) en koppeling oplaten komen en dan gas erbij gegeven en reed vloeiend snel weg.
Tijdens het eind gesprek zei de examinator er niks van?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het gaat er bij een rijexamen om dat je kan aantonen dat je de auto beheerst en de verkeersregels kent. Als je de auto dus goed kan besturen, de verkeersregels kent en toepast, en je je in iedere verkeerssituatie goed kan redden zonder jezelf en anderen in gevaar te brengen, ben je geslaagd: je kan dan namelijk goed autorijden.

Het achteruitrijden van de auto op een helling kan iedere bestuurder overkomen, en is dus niet per definitie een reden om iemand te laten zakken bij een rijexamen.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je geslaagd bent gebeurt er niks, als je gezakt bent had het mee kunnen tellen. Je had het de examinator kunnen vragen na afloop, dat verandert toch niets meer aan de uitslag. Maar een paar centimeter zal geen punt zijn als hij ziet dat je de auto weer snel onder controle hebt
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing