Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke toerental is het meest zuinig?

bijv in een opel corsa 1,4 16v

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Het laagst mogelijke toeren ! Maar wil je snelheid vermeerderen dan gaat hij protesteren dan schakel je terug . Tussen zeg de 3000 en 4500 heeft een benzine motor de meeste kracht maar zuiniger is motor rond de 1500 toeren op een rechte weg en geen heuvels is dat een mooi toeren tal . Maar als de motor daar niet de kracht voor heeft een iets je hoger . Schakel snel van je een naar twee en dan snel naar drie enz schakel op tijd door en schakel wat te laat terug en laat de auto ver van te voren uit rijden maar dan bij snelheid vermeerderen schakel even terug en dan weer door . Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het meest zuinige toerental is dat waarbij de motor nog regelmatig blijft draaien, d.w.z. niet gaat schokken.
Dat houdt voor veel auto’s in pakweg 1000 toeren per minuut. In de hoogste versnelling rijden auto’s dan in de buurt van de 30 à 35 km/h.
Bij die snelheid is het echter niet goed te doen om met het overige stadsverkeer mee te komen. En zelfs midden in de nacht op een stl buitenweggetje is het niet makkelijk om het gaspedaal zo te bedienen dat de snelheid ook echt de hele tijd constant blijft.

Als ik ’s nachts echt op mijn laatste liter benzine hoop thuis te komen, en er is niemand op de weg, dan zou ik iets van tegen de 40 gaan rijden op de buitenweg of in de bebouwde kom, en op de snelweg zou ik dan wel érg scherp opletten of er geen ander verkeer aankomt, want dat is levensgevaarlijk. Maar zo kom je wel het verst.
Er is tegenwoordig geen minimumsnelheid meer op de snelweg, wel moet de auto (technisch gezien) daar minimaal 60 kunnen halen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-is-de-minimumsnelheid-voor-het-wegverkeer.html

Omdat we in Nederland normaal altijd wel ander verkeer in de buurt hebben, heb je in de praktijk meer aan het advies van de ANWB, die het zo verwoordt:
“Rij zo veel mogelijk met een gelijkmatige snelheid en een laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling.”
http://www.anwb.nl/auto/besparen/zuiniger-rijden/economisch-rijden

Toelichting:
Er zijn veel automobilisten die menen dat hun auto bij een bepaalde snelheid het zuinigste rijdt, en dat je door langzamer dan die snelheid te gaan rijden dus per liter minder kilometers haalt.

Dit is een erg populair en buitengewoon hardnekkig misverstand.
Elke auto rijdt zuiniger bij een lagere snelheid, zolang je niet onder de ca. 1000 toeren komt, want daar wordt het moeilijk om nog gelijkmatig te blijven rijden omdat de auto niet meer vlot op het gas reageert.

Wel is waar dat de auto vaak een snelheid heeft waarbij hij relatief stiller is of minder trilt dan wanneer je iets zachter gaat rijden.
En je voelt je een stuk lekkerder onderweg als je het voordeel van het zuiniger verbruik afweegt tegen de andere mogelijkheid, namelijk dat je zelf prettiger opschiet als je vlot met de rest meerijdt, hetgeen in het verkeer hier ook voor de andere weggebruikers aangenamer is.
Bordensteker
10 jaar geleden
Uiteraard een zo laag mogelijk toerental (in een zo hoog mogelijke versnelling). Maar of dit gezond is voor je wagen is een ander verhaal.

Bij mijn benzinewagen merk ik dat wanneer ik te laag in toeren ga (zelfs als dat is zonder op te trekken) de motor bij het volgende verkeerslicht wel uit elkaar lijkt te trillen (ja, ik heb mij ook ooit laten misleiden door het fabeltje dat 1500 toeren in 5de geen probleem zou zijn).

Hoe lager de versnelling hoe minder de wagen een probleem lijkt te maken van lage toeren. Meestal houdt ik het volgende aan:

2de: minimum 500 toeren,
3de: minimum 1400 toeren,
4de: minimum 1800 toeren,
5de: minimum 2000 toeren.

Ga ik lager, dan komen na een tijd de genoemde 'tril'problemen bij het stilstaan terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing