Kan ik iets maken tegenover de autodealer?
Twee weken terug heb ik een auto gekocht uit 1996. Hier heb ik 450 euro voor betaald. Ik wist dat ik voor deze prijs er op kon rekenen dat er vroeg of laat wel iets stuk zou gaan. Maar iets als dit had ik niet verwacht.
Ik kreeg vandaag een lekke band. Toen ik de reserveband wilde pakken, was deze ook lek en helemaal versleten. Bij de bandenwinkel schrokken ze van wat ze zagen. De banden waren 18 jaar oud en één band was zelfs ouder dan de auto zelf. Die band zat dan ook verkeerd om zodat je het jaartal niet kon zien. Ook zat er een band van een kar onder, waardoor de auto scheef reed wat voor extra slijtage zorgde. Ik heb die band naast een andere band gezien en hij was wel 3/4 centimeter hoger. Ik heb 2 nieuwe banden gekocht. Eén voor de 'kar-band' en één voor de lekke band. De andere twee ga ik vervangen als ik de APK goed doorkom.
Nu is mijn vraag, kan ik iets tegenover de dealer? Hij zou mij toch redelijke banden moeten geven? Dat ze te oud zijn, daar kan ik nog wel mee leven en daar zou ik verder geen gedoe van maken.. Maar een hele verkeerde maat! Dat kan toch niet? Hij zou dit toch gewoon op orde moeten hebben?
Voor dat geld kan alleen een technisch onderlegde koper een goede koop doen, iemand dus die zelf een technisch oordeel over de auto kan vellen, en die bereid is er na de koop zelf nog tijd en geld in te steken om de auto weer verantwoord en praktisch bruikbaar te maken.
Verantwoord slaat dan op veiligheid (APK waardig) en praktisch op dat hij goed moet starten en niet bijvoorbeeld weigerachtige elektrische ramen moet hebben. Een les die je niet meer vergeet ...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.