Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je geflitst worden als het rood is om rechtdoor te rijden maar je slaagt af naar links?

Situatieschets: Er zijn 3 rijvakken: 2 om rechtdoor te rijden en 1 om naar links af te slaan. De lichten om naar links af te slaan en om rechtdoor te rijden zijn nooit tegelijkertijd groen.
Het was dus rood om rechtdoor te rijden toen ik naar links reed. Ik kreeg een maand later een pv in de bus omdat ik zogezegd door het rood ben gereden. Als rijrichting geven ze rechtdoor aan wat sowieso niet kan.
Zou het kunnen dat ze mij geflitst hebben omdat het rood was voor rechtdoor en ze niet herkennen op de foto dat ik naar links reed?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ja, dat zou heel goed kunnen. De flisters constateren dat jij door rood bent gereden, niet waar je heen ging. In wezen heb ook door rood gereden want je reed op een baan waar je niet naar links mocht (in de paar meter voor het stoplicht staat altijd een doorgetrokken streep. Hier mag je niet meer van baan veranderen).

Dat ze als rijrichting 'rechtdoor' aangeven is absoluut niet verwonderlijk. Je mocht nergens anders heen dan rechtdoor. De rijrichtingen zijn niet voor niets aangegeven.
Flitsers zijn geen mensen en kijken niet naar wat jij doet nadat je door rood bent gereden. Door rood rijden is door rood rijden en dat mag niet.

Toegevoegd na 38 minuten:
Ik zie dat ik je vraag verkeerd heb begrepen. Het leek alsof je in een van de banen van 'rechtdoor' voorgesorteerd stond maar op het laatste moment bedacht dat je naar links moest en dus met de stroom naar links mee ging rijden toen dat licht op groen stond.

Maar ik heb het nu nog eens gelezen en begrijp nu inderdaad dat je voor links stond voorgesorteerd. Dan hoor je inderdaad geen boete te krijgen als je gewoon door groen reed.

Ik hoop voor je dat je foto duidelijkheid geeft. Als het licht op groen staat en het is duidelijk dat jij in de meest linker baan rijdt en naar links gaat lijkt het me dat je zaak erg sterk staat.
Dat je geflitst bent kan zijn doordat je wellicht wat uitweek waardoor de flitser dacht dat je verkeerd reed, ik weet het niet precies.
Ik verwacht dat het een technisch probleempje is, misschien is de flitser wat te nauw afgesteld...

Maar dat je de foto hebt opgevraagd is terecht en die zou duidelijkheid kunnen geven.
Als die foto dat niet doet weet ik niet goed hoe je hier onderuit gaat komen, het lijkt me lastig om een onbevooroordeelde getuige te vinden bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn dat jouw licht wel op groen stond maar dat je voor de bocht rechts uitgehaald hebt en daardoor over inductielussen van de rechtdoor-roodlichtcamera bent gereden m.a.w. dat je met 1 wiel over de streep bent gekomen en daardoor leek het als of je rechtdoor reed.
11 jaar geleden
In beroep gaan tegen een verkeersboete

U hebt een verkeersboete ontvangen, maar u bent het daar niet mee eens. Hier leest u wat u dan kunt doen.
Neem eerst contact op met de opsporingsinstantie

Neem na ontvangst van de boete eerst contact op met de opsporingsinstantie die op de achterkant van de beschikking is vermeld. Mogelijk kan uw bezwaar in overleg met deze instantie al worden opgelost en hoeft u niet meer een bezwaarschrift in te dienen.
Online in beroep gaan

Op de site van het Openbaar Ministerie kunt u in een paar eenvoudige stappen online in beroep gaan tegen de aan u opgelegde boete.

Voorbeeld bezwaar brief: http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kantonrechter/Tips/Pages/Voorbeeldbrief-bezwaar-tegen-verkeersboete.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing