Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mogen je 3 half jaar contracten omgezet worden naar jaar?

Mag je baas contracten veranderen?
Ik heb de afgelopen periodes half jaar contracten gehad, 3 X al.
Na 3X een contract moet je in dienst of tijdelijk weg toch?
Maar wat als je na 3 half jaar contracten te horen krijgt dat hij je half jaar contracten wilt veranderen in jaar contracten....? Nu heb ik dus 2 X 1 jaar contract in plaats van 3 halve. Heeft hij hier recht op of is hij nu fout bezig geweest?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Als jij drie contracten in jouw bezit hebt, met alledrie een (begin- en) einddatum, en je werkt nu al een tijd ná het derde contract, dan ben je nu in het bezit van een contract voor onbepaalde tijd. Gefeliciteerd!
M.i. is er niets dat de werkgever hier aan kan veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het omzetten van de laatste arbeidsovereenkomst van bepaalde naar onbepaalde tijd, doet zich voor op het tijdstip dat:

•Een vierde arbeidsovereenkomst tussen partijen wordt gesloten (binnen een periode van drie jaar), zonder onderbreking tussen de contracten van langer dan 3 maanden.

Dus m.a.w. je bent nu in dienst met een contract voor onbepaalde tijd,wat je werkgever wil mag helemaal niet en je kunt dit met succes aanvechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gefeliciteerd, je hebt zojuist een vaste baan!

Een werkgever mag slecht 3 tijdelijke contracten verstrekken aan zijn werknemers. Ieder hierop volgende contract is een contract voor onbepaalde tijd, ook als de werkgever hier een tijdsbestek op vermeld. Dit is zo bij de Nederlandse wet geregeld om te voorkomen dat werknemers nooit een uitzicht op een vast contract hebben.

Voorheen was het namelijk zo dat werkgevers na drie contracten hun werknemer ontsloegen en na drie maanden weer aannamen. Op deze manier zou de werkgever weer opnieuw drie tijdelijke contracten kunnen uitschrijven aan zijn 'nieuwe' werknemer. De Hoge Raad heeft hier in de het afgelopen jaar meerdere uitspraken over gedaan. Het e.e.a. is hierover te vinden op internet.

Ook het omzetten van een half jaar contract in een éénjarig contract kan niet. Een uitgezeten contract kan niet veranderd worden. Het omzetten van een lopend contract kan wel, echter alleen met jouw instemming.

Let wel, je werkgever doet dit met voorbedachte raden. Ik zou hem hier dan ook mee confronteren. Wanneer hij niet van plan is jouw een vast contract aan te bieden zou ik een arbeidsrechtsbijstandverzekering afsluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je jonger bent dan 27 mag je inderdaad 4x een tijdelijk contract aangeboden krijgen.

Ik zoek nog even het wetsartikel erbij

Toegevoegd na 10 minuten:
Correctie;

In 2012/2013 was het nog toegestaan om onder de 27 jaar 4 keer een tijdelijk arbeidovereenkomst aangeboden te krijgen, in 2013-2014 niet meer. Kennelijk is je werkgever hiervan niet op de hoogte, ten voordele van jou. (Art 7:668a BW)

Toegevoegd na 11 minuten:
Correctie;

In 2012/2013 was het nog toegestaan om onder de 27 jaar 4 keer een tijdelijk arbeidovereenkomst aangeboden te krijgen, in 2013-2014 niet meer. Kennelijk is je werkgever hiervan niet op de hoogte, ten voordele van jou. (Art 7:668a BW)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing