Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe ver kan je maximaal verantwoord autorijden in 1 dag?

In de meivakantie wil ik naar Blanes rijden, vlak boven Barcelona. Vanaf Nijmegen is dit zo'n 1400 km à 12,5 uur. Aangezien mijn vriend geen rijbewijs heeft zal ik het hele stuk zelf moeten rijden.
Ik zat zelf te denken om dit in 1 keer te rijden met tussenstops om de 3 uur van ongeveer een half uur, maar is dit haalbaar?

Ik heb 5 jaar mijn rijbewijs en redelijk veel rij-ervaring. Ik rij sowieso elke dag wel. Heb op dagen 350 km moeten rijden en doe dit zonder moeite. Ik ben zelf 23 jaar, ik weet niet of dat er ook invloed op heeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er zijn mensen die het doen, maar bedenk dat het wel 4 keer zover is als die 350 km. En reken er niet op dat je gemiddeld 100 km per uur haalt, en dat de irritatie dan samen met de vermoeidheid stijgt. Ik zou lekker op 2/3 van de afstand zo ongeveer een hotelletje zoeken. Dan heb je het grootste stuk gehad, en de volgende dag hoef je niet zover meer. Etappehotels en formulehotels zijn niet zo duur en je kunt je vakantie uitgerust beginnen
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je voldoende vaak de benen strekt tussendoor en goed uitgerust de weg op gaat, is deze afstand prima te doen.
Even een dut van een uurtje tussendoor in de auto doet wonderen.

Zit het tegen door bijvoorbeeld files, zorg dat je back-up plan hebt. (Tentje en luchtbed mee)
Luister naar je eigen lichaam. Bij twijfel, niet doen.

Maar voor mensen met een normale gezondheid, rijervaring en geen tegenvaller onderweg is deze afstand prima te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben eens van arnhem naar rome gereden, 1557km
was ik 25j. ook in mn eentje gereden.
het kan wel, maar savonds kom je wel wat stram uit de auto, denk je: ik voel me 80! als je die dag erna niets bijzonders doet (marathon enzo) dan is het geen probleem.

een 50 jarige is het af te raden, maar als je 23 bent kan het prima. dutje tussendoor doet zeker wonderen, mocht je moe worden. En een back-up plan voor files etc, heel verstandig. Zorg voor voldoende eten en drinken voor onderweg. Scheelt je een hoop tijd en geld ten op zichte van de weg-restaurants met belachelijk hoge prijzen voor slappe friet. vooral in frankrijk. even lekker in de buitenlucht lopen met een bammetje, is beter voor de doorbloeding dan binnen op een stoeltje zitten.

go for it!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1150km

Met een gemiddelde snelheid van 100 km per uur is volgens de rijtijden wet 10 uur rijden met 2 pauzes van 3 kwartier verantwoord. Daarna een rust van 11 uur, hou je op een dag van 24 uur nog 1.5 uur over, maakt 1150km
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing