Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat nu? Gebreken aan auto gekocht van particulier

Ik heb vorige week vrijdag mijn 2e hands Fiat 500 opgehaald. Toen ik naar huis reed, merkte ik al dat de kachel (climate control) raar deed: alleen maar hele warme lucht en ik kreeg hem maar niet koud. Een dag later kwam er alleen nog maar ijskoude lucht uit.

Ik ben bij de Fiat garage langs geweest en daar is geconstateerd dat de kachelklep kapot is. Het complete kachelhuis moet daarom vervangen worden. Kosten: 1200 euro.

Ik heb de verkoper daarvan op de hoogte gesteld, maar tot nu nog geen contreet antwoord van hem gehad. Hij is aan het onderzoeken hoe dit komt, maar ondertussen rijd ik zonder plezier in mijn 'nieuwe' auto.

Wat zijn mijn rechten?

- De verkoper is particulier. Hij heeft wel meedere auto's te koop staan, maar doet dit (nog) 'zwart'.
- De verkoper en ik hebben wel een koopovereenkomst opgesteld, waarin hij aangeeft dat de auto van particulier tot particulier verkocht is, zonder enige garantie.
- Op de dag van aanschaf heb ik proefgereden en toen stond de kachel op 27 graden. Achteraf gaat er bij mij een lichtje branden omdat het defect waarschijnlijk toen al aanwezig was.
- De verkoper is automonteur van beroep en heeft de auto nog een grote onderhoudsbeurt + nieuwe distributieriem gegeven.
- Mag ik, gezien zijn beroep, van hem verwachten dat hij het defect aan de kachel had moeten constateren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Het hangt er van af wat er schriftelijk is vast gelegd en wat er te bewijzen valt.
Als je kan aantonen dat de verkopende partij hier van op de hoogte was, maar je niet geinformeerd heeft, kan je diegene aansprakelijk stellen (gezien degene automonteur is, is het aannemelijk dat hij op de hoogte was, maar dan is het nog niet bewezen...).

Je moet echter wel de mogelijkheid geven om herstel te laten plaatsvinden.
- je moet degene schriftelijk op de hoogte stellen (want bewijsbaar, ik zou het ook aangetekend verzenden)
- diegene moet een redelijke termijn krijgen of herstel te doen.

bij dit soort zaken, moet je altijd blijven jagen. Mensen zullen o.h.a. niets van zich laten horen in de hoop dat het overwaait. Sommige zaken zijn nodig om wekelijks warm te houden.
Je kan ook altijd rechtsbijstand inschakelen. Scheelt een hoop frustratie.
11 jaar geleden
Alleen als jij kan aantonen dat hij wel van het gebrek wist, maar jou niks heeft verteld maak je (misschien) nog een kans, feit blijft dat jij hem zonder garantie hebt gekocht, dus dat moet je dan nu nog ombuigen waardoor je toch garantie hebt op dit defect.

Hij blijft verplicht jou alle gebreken vooraf te melden, maar alleen waar hij vooraf zelf ook vanaf wist.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WAT WEEGT ZWAARDER? DE ONDERZOEKSPLICHT OF DE MEDEDELINGSPLICHT?

Indien er aan de kant van verkoper een mededelingsplicht is, dan prevaleert deze plicht in het algemeen boven de onderzoeksplicht van koper. Of anders gezegd: indien een verkoper die zijn mededelingsplicht heeft geschonden door de koper aansprakelijk wordt gesteld voor het verborgen gebrek, ontloopt verkoper zijn aansprakelijkheid niet door te stellen dat koper maar beter onderzoek had moeten doen.

De spreekplicht gaat dus voor de onderzoeksplicht. Wellicht zal de verkoper zeggen dat hij niets afwist van het gebrek of er helemaal niets vanaf hoefde te weten. Het gebrek is van een dusdanige grote aard, dat je je kan beroepen op dwaling. je kunt dus de koopovereenkomst vernietigen, waardoor je de auto terug levert en je geld weer terugkrijgt.

Conclusie: je staat juridisch gezien ontzettend sterk in dit soort zaken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste ,

ik weet wel uit ervaring met wagen verkopen dat de kopers het recht hadden om binnen de 7 dagen contract breuk te doen dus je kunt normaal de wagen terug geven en u geld eisen normaal . paar jaar terug heeft een meneer van de millitaire politie mij dat verteld toen hij mijn auto kocht . en overlaatst heb ik zelfs gehoord dat het gestegen is naar 16 dagen . ik zou het onderzoeken en gebruik van maken als het waar is en als het nog kan .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met klachten over de auto is het soms nog mogelijk om de verkoper aan te spreken. In de wet staat dat u redelijke verwachtingen mag hebben van zaken die u koopt. Daarom mag u verwachten dat de auto geschikt is voor normaal gebruik.
Wat de redelijke verwachtingen zijn, wordt bepaald door:
de leeftijd van de auto;
de koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs;
waar u de auto heeft gekocht (een betrouwbare garage, een particulier of een handelaar);
of er garantie gegeven is en wat voor soort garantie.

Nadelen zijn dat u hebt gekocht zonder enige garantie op de auto van een particuliere handelaar, waarvan u ook nog schrijft ermee bekend te zijn dat hij zwart handelt.
In het algemeen geldt: hoe ouder en goedkoper een auto is, hoe minder u ervan mag verwachten. Zo mag u van een vier jaar oude auto minder verwachten dan van een auto die bijna gloednieuw is.

De verkoper moet u wel inlichten over de mankementen die hij kent. U moet er rekeningmee houden dat hij verklaart bepaalde mankementen niet opgemerkt te hebben.
Bij koop van een particulier hebt u zelf een vérgaande onderzoeksplicht.
Als u van een particulier een auto van enkele jaren oud koopt en de auto voor aankoop niet onderzoekt dan neemt u een groot risico en zal het moeilijk of onmogelijk zijn een beroep te doen op conformiteit op grond van Artikel 17 van het Burgerlijk Wetboek,Boek 7.
Een rechter zal dan stellen dat u door zonder onderzoek te kopen zelf het risico hebt genomen en niet genoeg, in uw geval zelfs niets, gedaan hebt problemen te voorkomen.
Voor een volledige uitleg verwijs ik nog naar bijgaande bron: de Rechtshulpwijzer van de ANWB.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing