Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt bandenspanning electronisch gemeten?

Bijvoorbeeld de Renault Scenic is uitgerust met een "bandenspanningscontrolesysteem". Hierbij wordt van de 4 wielen de bandenspanning gemeten. Hoe gaat dit in zijn werk ? En heeft dit gevolgen bij het wisselen van de banden (bijvoorbeeld naar winterbanden?)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

in de velgen zitten sensoren die de druk in de band aflesen deze doorgeven aan de boordcomputer die het weergeeft op een display , bij bandenwissel moet een en ander weer gecaibreerd worden ,in de nabije toekomst is een dergelijk systeem plicht voor alle autos die op de markt komen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gebeurt dit doorgegeven draadloos ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"bij bandenwissel moet een en ander weer gecaibreerd worden", je bedoelt waarschijnlijk als er een wiel gewisseld wordt. Tenzij een andere band een ander spanning moet hebben, natuurlijk.
Verder plus.
in de meeste auto's gebeurt dit met de abs sensoren, dit is eigenlijk een truukje wat bedacht is aangezien deze sensoren niet daarvoor bedoeld zijn.

Wat er eigenlijk gebeurt is dat de data van de wielsensoren vergeleken wordt. Als een band lek raakt wordt hij langzaam platter, hierdoor wordt de omtrek van het wiel kleiner. Er zal dus een snelheidsverschil in deze band ten opzichte van de andere banden worden gemeten. Hierdoor weet de boordcomputer dat een band lek is. Dit geeft hij door door een geel lampje op het dashboard. Als je door een bocht rijdt is er ook een verschil tussen links en rechts maar aangezien de auto's tegenwoordig een stuurhoeksensor hebben die meet of het stuurwiel wordt gedraaid zal het bandenspanningscontrole systeem hier dan niet op reageren. Er is ook een bandenspanningscontrole systeem met sensoren in de velgen. Dit is meestal veel duurder ( 2-3000 euro. ) Deze meet exact de druk en geeft dit ook door aan de boordcomputer, hier kun je dan precies de druk per band aflezen ( inclusief reservewiel )

Het bandenspanningscontrole systeem wat gebruik maakt van de abs sensoren kost meestal maar een paar honderd euro omdat eigenlijk alle benodigde zaken al standaard op de nieuwe auto's zitten.

Toegevoegd na 2 minuten:
overigens meet een bandenspanningscontrolesysteem dus niet de druk in de banden. Hij meet alleen het verschil in snelheid en geeft middels een lampje aan of er iets mis is. De druk wordt dus niet gemeten met het simpele systeem.
Andere velgen en banden is in principe geen probleem zolang ze maar rondom dezelfde maat hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image