Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een oplaadpunt voor een elektrische auto iets met mijn ov-kaart?

Ik heb in een jolige dronken bui mijn ov-chipkaart voor een RFID-reader van een oplaadpunt voor elektrische auto's gehouden. Hierbij ging er een groen lampje branden op de paal. Na 1 dag brand het lampje nog steeds, is dit erg? kost mij dit geld? kan ik hem weer uit krijgen? Of 'tankt' de volgende persoon op mijn kosten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Tja, je RF-id heeft in feite een code-nummer (je ID) doorgegeven aan de oplader.
En het is maar net hoe de software in de oplader daar mee om gaat.

De oplaadpaal koppelt je ID-nummer aan een bepaald account. Theoretisch kan de paal uit dezelfde database putten als die waar ook je OV-ID te vinden is.
In dat geval kan hij ook jouw account koppelen en kan er dus 'getankt' worden op jouw kosten.

Maar dat is slechts theoretisch. Zelfs al zou dezelfde database geraadpleegd worden (wat niet waarschijnlijk is), dan nog zou een beetje programmeur eerst nog wat beveiliging inbouwen om te controleren of jouw account wel geschikt is om aan een oplaadpaal gekoppeld te worden en of deze service voor jou wel 'aan' staat.

Ik verwacht dus niet dat je je zorgen moet maken om dat groene lampje (maar des te meer om de capriolen die jij in je dronken buien blijkbaar uithaalt ! ;-p)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, de paal zal hooguit het lampje aan hebben gezet omdat hij gedetecteerd heeft dat er een RFID (of eigenlijk NFC) kaart in de buurt gehouden is. Deze reader kan er echter niets mee, omdat hij de juiste sleutels niet heeft om de kaart uit te lezen, en alleen een "echte" OV chipkaart reader heeft die.
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing