Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe groot is de kans dat ik een boete krijg als ik Osnabrück in rij zonder zo'n milieusticker?

Ik ga morgen met mijn moeder gezellig een dagje uit naar de kerstmarkt in Osnabrück.
Sinds 2010 moet je in Osnabrück officieel zo'n milieu-sticker hebben en die heb ik (nog) niet.

Mijn vraag is dus eigenlijk hoe streng ze erop controleren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik zat vanavond tijdens het avondeten met twee Duitse families aan tafel. Ik heb hen jouw vraag voorgelegd - betere experts zijn er niet te vinden, leek me. Hierbij het antwoord van beide Duitse families.

De Umweltzonen gelden alleen BUITEN de Autobahn. Zolang je op de Autobahn rijdt, is er dus niets aan de hand.

Verlaat je de Autobahn, dan rijd je in jouw geval zo'n Umweltzone binnen.

Controle op de Umweltplakete gebeurt vrijwel nooit "in fließendem Verkehr", zoals de Duitsers dat uitlegden. Met andere woorden: tijdens het rijden is de kans dat je gesnapt wordt enorm klein.

De meeste overtreders worden betrapt tijdens het parkeren. De pakkans hangt in dat geval af van waar je parkeert en hoe lang je parkeert.

Wil je de pakkans minimaliseren, dan kun je het beste in een parkeergarage parkeren. Het overgrote merendeel van de Duitse parkeergarages is namelijk in privé-handen, en op privégebied vinden geen controles plaats. Probeer dus een normale (niet-gemeentelijke) parkeergarage (Parkhaus) te vinden; mocht je echter in een gemeentelijke parkeergarage belanden, dan is de kans dat daar een controle plaatsvindt nog steeds enorm klein.

Samenvattend: de kans is klein, zeker als je in een niet-gemeentelijke parkeergarage parkeert. Mocht je gepakt worden, dan is de boete slechts € 40, dus daar is overheen te komen.

Toegevoegd na 6 minuten:

Puur economisch gezien moet je dus *geen* Umweltplakete kopen voor een eenmalig bezoek aan een Duitse Umweltzone.

Zo'n sticker kost namelijk ongeveer € 10. De boete bedraagt € 40. Statistisch gezien moet je alleen zo'n sticker kopen als de pakkans groter is dan 1 op 4 (boete gedeeld door kosten van de sticker).

Aangezien de pakkans vele malen kleiner is dan 1 op 4, spaar je dus naar verwachting geld uit als je geen Umweltplakete koopt.

Aan de andere kant krijg je wel een punt in Flensburg. Ik heb niet gevraagd hoe lang het duurt voordat zo'n punt vervalt.

Cryofiel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Werkt hetzelfde daar als hier voor milieuzones voor vrachtwagens gewoon door camera's die je kenteken scannen dat moet je namelijk opgeven voor je vergunning kenteken niet bekend volgt vanzelf de prent
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De sticker kost minder dan een tientje bij de TUV en Osnabruck ligt volledig in een zone gesloten voor de rode plakkette de boete zou €40.00 bedragen en een punt in Flensburg . de kans op een boete is erg hoog
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een milieusticker is een 1 malige uitgave en blijft geldig zolang de auto op de weg blijft. In Duitsland kan je zo een sticker ophalen. De kosten daar zijn tussen de € 10 en € 12,50
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing