Hoe werkt de kachel in een hybride auto?
In een gewone auto gebruik je de warmte die de motor "over" heeft en verder geen nut heeft. Maar in de stad rijdt een hybride vaak en lang op z'n elektromotor en springt de benzine- of dieselmotor hoogstens af en toe even bij. Hoe komt die kachel dan aan z'n warmte?
Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb inmiddels het definitieve antwoord (via de Toyota-dealer):
De hybride Auris kan inderdaad enige tijd op uitsluitend de elektromotor rijden, maar de boordcomputer overrulet zonodig en schakelt dan de brandstofmotor in. De kachel kan dus te allen tijde de gevraagde warmte leveren.
Bijvoorbeeld Toyota heeft alle plug-in hybride uitvoeringen voorzien van elektrische stoelverwarming.
Ook is er vaak de mogelijkheid om, als de auto aan de laadpaal staat, een standkachel te activeren zodat de auto wordt voorverwarmd zonder dat de actieradius wordt beinvloed.^lr
Maar stel dat ik meteen langdurig in langzaam rijdend en stilstaand verkeer terecht kom (ik woon vlak bij een drukke snelweg, met vaak files), wordt het dan "jas aan en muts op" voor de inzittenden? De brandstofmotor zal dan immers pas in actie komen als de accu bijna leeg is. En dan zal de eerste warmte toch gebruikt worden om de motor op bedrijfstemperatuur te houden?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.