Ik ben min of meer opgelicht door een autoverkoper, kan ik daar nog wat tegen beginnen?
Afgelopen woensdag ben ik gaan kijken naar een auto. Deze auto werd verkocht door een handelaar met een eigen garage die dus zelf kleine reparaties kan uitvoeren, RDW erkent.
Die woensdag dat ik ben wezen kijken (samen met iemand die er toch wel verstand van heeft) hebben we een paar kleinigheden gevonden die niet in orde waren.
De APK moest nog gedaan worden. De uitlaat lekte en de airco deed het niet. Dit zou hij maken en ik zou de auto zaterdag ophalen. Verder zat er een nationale autopas bij en waren de wiellagers recent vervangen, daar was ook een bon van (van de aanschaf van de lagers).
Ik heb de auto dus zaterdag opgehaald. Met mijn man, en niet met degene die er verstand van heeft die er woensdag bij was. Hij is APK gekeurd, dat heb ik ook via de site van de RDW nagekeken.
Nu blijkt vandaag dat de uitlaat nog steeds lekt. En erger nog, 1 van de remmen is volledig vastgelopen. Dit zit zo verschrikkelijk muur vast, dat ze met geen mogelijkheid meer los te krijgen zijn.
Hierdoor kunnen de wiellagers dus nooit vervangen zijn. Vandaag heeft iemand gekeken naar die rem en die zegt, die zijn al maanden, zo niet jaren, niet van zijn plaats geweest, maar de bon van de lagers was van begin november!
Kortom, ik ben dus belazerd.
Ik heb een bon getekend waarop staat dat de auto voor €1650 aan mij verkocht is, geen garantie.
Nog niet antwoorden, de rest staat verder in de reacties.
Of is het gewoon jammer dan?
Wiellagerbon verdwenen? Hoe ziet het serviceboekje eruit, wat staat erover in de onderhoudshistorie en hoe ziet die historie eruit?
NAP verdwenen? Lag toch niet in de weg op de achterbank. ’t Is niet de bedoeling dat de NAP in de garage achterblijft. http://www.autopas.nl/ http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/05/nationale-auto-pas-is-fraudegevoelig-en-gedateerd “RDW erkend” zegt helemaal niks over de betrouwbaarheid van een autobedrijf. Het betekent alleen dat het bedrijf een vrijwaringsbewijs af mag geven bij inkoop of inruil en soms ook APK-keuringen uit mag voeren. Ik lees ook wel eens de kreet "aangesloten bij de RDW". Klinkklare onzin!
Een garagebedrijf dat een APK-keuring mag uitvoeren herkent u aan een wit-oranje sticker waarop staat: RDW erkend. Kan iedereen op de muur schroeven.
Het keuringsrapport hoort aan de koper van de auto afgegeven te worden. In Nederland is het niet verplicht het rapport in de auto te hebben, maar in veel andere Europese landen kan er nog wel naar gevraagd worden. Om die reden alleen al is het belangrijk dat u het rapport goed bewaart. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/krijg-ik-een-keuringsrapport-van-de-algemene-periodieke-keuring-apk.html In deze zaak dient de APK-keuring plaats te vinden in de buurt waar het voertuig eerder was goedgekeurd. RDW nodigt namelijk de eigenaar van de APK-garage en de keurmeester uit om erbij aanwezig te zijn. Als blijkt dat de auto ten onrechte is goedgekeurd, kan de RDW maatregelen nemen tegen de garage en de keurmeester die keuring heeft gedaan.
Bij niet-goedkeuring moet u inderdaad zelf voor de reparatiekosten opdraaien, maar dat moet u nu ook, terwijl de keurmeester en de garage vrijuit gaan.
Ik vind het een zeer onverkwikkelijke zaak en weet zo gauw geen andere adviezen dan die @Egolatus al heeft gegeven, behalve dan: een volgende keer via een BOVAG-garage kopen en een deskundige adviseur meenemen.
Zo lust ik er nog een paar, dat kon de verkoper met de klompen aanvoelen dat er al iets aan de auto gewijzigd was. Knap van een garage, een rem stuk maken voordat je er geweest bent.
Ik ga trustpilot in de gaten houden. :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.