Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

de auto voor het stoplicht in de versnelling of in de vrij?

wat is beter voor je auto/koppeling/ versnelling; hem voor het stoplicht in de vrij zetten of in de 1 en de koppeling inhouden?
(ik zet hem nu vaak in de vrij, omdat ik dacht dat dat beter was, maar weet het eigenlijk niet zeker).
Ik was even benieuwd, graag reacties, alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er een start-stopsysteem in je auto zit, in z'n vrij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank voor je reactie.. dat systeem ken ik en dat snap ik, anders gaat hij niet uit. echter heb ik dat zelf niet; heb een oude 1.3 Baleno Station uit 98 op benzine. is het dan alsnog beter, of niet?
Computoon
11 jaar geleden
En ik zet 'm altijd in zijn 1, dan kan ik meteen wegrijden als het licht groen is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank computoon, dat snap ik. het is alleen geen antwoord op mijn vraag:P...
Computoon
11 jaar geleden
Dat klopt,. daarom staat het bij reacties ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh excuus, ik ben nieuw hier:P.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik z'n vrij anders slijt de kogellager van de koppeling sneller doordat je hem zolang ingetrapt houdt. En je krijgt kramp in je voet als je het wel doet. En niks aantrekken van die zogenaamd haastige lui.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tnx:).

Andere antwoorden (2)

Geen van beiden, tenzij je vrijwel direct weer door kunt rijden, of vooraan in de rij staat, in alle andere gevallen is het beter om de motor helemaal uit te zetten, dit bespaart veel brandstof per jaar. Als je verwacht langer dan 20 seconden stil te staan is dat al de moeite waard, in andere gevallen zet hem in zijn vrij en rij zo snel mogelijk weg, zo gauw dat toegestaan is. Dit zijn de regels die geleerd worden bij het nieuwe rijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank:)!
Bordensteker
11 jaar geleden
Het brandstofverbruik van het starten is hoogstens evenveel als van enkele seconden gewoon stationair draaien. Een feit is wel dat velen dit niet willen aannemen!
Het is verder een goed uitgangspunt om vooraan een rij auto's gereed te zitten om meteen weg te kunnen rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Bordensteker, blij dat er 1 persoon het met mij eens is. Terwijl de link, mijn antwoord wel ondersteunt.
Maakt niet uit. Als je de auto in zijn vrij hebt gebeurt er net zo weinig als wanneer je de koppeling tot helemaal onderin intrapt. Voordeel van in zij vrij is dat je niet op dat pedaal hoeft te duwen, voordeel van koppeling indrukken is dat je niks met je versnellingspook hoeft te doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin. Zie mijn antwoord op de vraag.
Bordensteker
11 jaar geleden
Ik zie uw antwoord niet.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding