Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moesten we afstappen van het 2-2-2-systeem voor nummerborden?

Vroeger bestonden alle nummerborden uit drie blokken van twee symbolen (per blok twee letters of twee cijfers). Een tijd geleden is daarvan afgestapt. Nu zien we blokken van drie symbolen (drie letters) en van één symbool (een cijfer).

Ik heb begrepen dat dat nodig was omdat de oude combinaties op zouden zijn.

Maar als ik even reken, kan dat niet kloppen:

AA-AA-11     45 697 600 mogelijke combinaties
AA-11-AA     45 697 600 mogelijke combinaties
11-AA-AA     45 697 600 mogelijke combinaties

11-11-AA      6 760 000 mogelijke combinaties
11-AA-11      6 760 000 mogelijke combinaties
AA-11-11      6 760 000 mogelijke combinaties

Totaal: 157 372 800 mogelijkheden voor alle "traditionele" nummerbordcombinaties. Zelfs als je hier 20% van zou schrappen omdat bepaalde combinaties ongewenst zouden zijn (CD-nummers, FU-CK-69, ...), houd je ruim meer dan 100 miljoen combinaties over. Zoveel auto's rijden er nooit tegelijk in Nederland.

Neem je ook de volgende combinaties mee:

AA-AA-AA     308 915 776 mogelijke combinaties
11-11-11             1 000 000 mogelijke combinaties

Dan kom je in totaal aan maar liefst 467 288 576 mogelijke combinaties!

Als je een nummerbordcombinatie gedurende bijvoorbeeld vijf jaar na de sloop (of deregistratie) van de betreffende auto in "quarantaine" houdt en hem daarna pas weer uitgeeft aan een nieuwe auto, hebben we volgens mij geen gebrek aan combinaties met het oude systeem.

Waarom moesten we dan toch overstappen op een nieuw systeem?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het aantal letters dat gebruikt wordt is slechts een beperkt deel van het alfabet. Geen klinkers i.v.m. ongewenste woordvorming en verschillende letters ontbreken ivm mogelijke verwarring,of omdat ze makkelijk om te vormen zijn naar andere letters of cijfers, of omdat ze te breed zijn).

De zet is: D, F, G, H, J, K, L, N, P, R, S, T, X, Y, Z

Hierdoor neemt het aantal mogelijke combinaties heel sterk af. En is het opraken niet zo onwaarschijnlijk als het op het eerste oog lijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet zeker of je berekening klopt, maar in ieder geval klopt de methode waarop je gerekend hebt niet. De nummerborden die we hadden bevatten namelijk geen klinkers, maar enkel medeklinkers. Dat haalt toch al een hele hoop combinaties van je berekening af.

Waarschijnlijk raakten de nummerborden dus echt op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing