Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag iemand de 'parkeerplaats' voor zijn eigen inrit/uitrit blokkeren?

Vanmiddag zag ik dat iemand op die plaats geparkeerd had, terwijl de bewoner weg wilde rijden, maar dus niet weg kon. Mag de bewoner iets plaatsen op deze 'parkeerplaats', waardoor men er niet kan parkeren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
27.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap even niet precies wat je bedoelt Biertje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is er onduidelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je dat de eigen bewoner de inrit blokkeerd, of een vreemde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de toelichting ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is de 'parkeerplaats' een échte officiële gemarkeerde parkeerplaats? Zo'n echt gemarkeerd vak? Zo niet, dan mogen auto's daar überhaupt niet parkeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom ik het niet snap ik omdat je bij een in-, uitrit nooit mag parkeren dus als er een parkeerplaats staat snap ik het niet. Dit zelfde geld voor een kruising. 5m Eromheen mag niet geparkeerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rick1234: daarom staat in mijn vraag ook 'parkeerplaats'.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op de openbare weg mag je geen belemmeringen aanbrengen, dat is voorbehouden aan de wegbeheerder. Ook een tijdelijke blokkade (bijvoorbeeld een kliko of zo) mag niet, die mogen alleen op het trottoir op de daartoe aangewezen tijdstippen.

Het is ook zo dat iemand niet een auto mag parkeren voor zijn eigen inrit. Want het is verboden om te parkeren voor een inrit. Je loopt dan zelfs de kans dat je auto wordt weggesleept omdat die een inrit blokkeert...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Nee het is een openbareweg men zou dan toestemming moeten vragen aan de gemeente om daar een wit kruis neer te zetten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag eigenlijk nooit zo je auto parkeren dat anderen er hinder van ondervinden, dus dit mag niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus als die man nou de politie had gebeld, wat gebeurt er dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan krijgt ie een boeten, voor parkeren, waar niet is toegestaan.
Je mag nooit parkeren voor iemand in/uit rit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de kans groter is dat de politie helemaal niks doet :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je het gaat bekijken, van als je ze nodig hebt zijn ze er niet, heb je ze niet nodig zijn ze overal, dan zullen ze niet komen nee, hahaha
Maar je kunt het altijd proberen, nee heb je ja kun je krijgen.
Nee dat mag niet.
In principe mag ik mijn auto niet voor mijn eigen oprit parkeren ,om bv de plek vrij te houden als mijn vrouw thuis komt.
Tevens als ik er sta,dus op mijn oprit dan zou mijn vrouw haar auto er niet voor mogen parkeren zodat ik er niet af kan.
Maar het is maar zelden dat een agent hier een bekeuring voor geeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit en tenimmer mag je een in- of uitrit blokkeren, dus ook niet je eigen in- of uitrit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag niet nee,maar toch gaf een agent mij een keer het advies om dit te doen,nadat ik een paar keer gebeld had met de klacht dat iemand mijn oprit had geblokkeerd.Ik heb het toch maar op een andere(smerige)manier opgelost.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb je het zwart op wit staan anders kan je der toch problemen mee krijgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe heb je het nu opgelost dan? :D
Het is verboden voor een in en uitrit te parkeren. Dit hoeft ook niet specifiek te worden aangegeven met een kruis of iets dergelijks. Het kan dus geen officiele parkeerplaats zijn geweest, vandaar dat je "parkeerplaats" hebt geschreven neem ik aan.

Een uitrit of inrit is:

een uitgang voor voertuigen van een gebouw of perceel naar de openbare weg, en/of
de ingang voor voertuigen vanaf de openbare weg.
Dit kan van alles zijn, zoals

de oprit naar een garage of carport,
de oprijlaan bij een landhuis of landgoed,
de toegang tot een weiland, tot een bosperceel, enzovoort,
de ingang van een parkeergarage,
de toegang tot een bedrijfsterrein.
Een inrit/uitrit is vaak herkenbaar aan:

een trottoir of een fietspad of een drempel die met het voertuig gepasseerd wordt,
een toegangshek of een slagboom,
een uitsparing in een hekwerk dat het perceel omsluit.
Over het algemeen zijn de woorden inrit en uitrit synoniem, ze verschillen alleen door het gebruik dat ervan wordt gemaakt. Soms wordt er eenrichtingsverkeer ingesteld, dus dan is er een aparte inrit en uitrit.

Nederlandse verkeersregels
In het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) ontbreekt een definitie van de inrit en de uitrit. De begrippen komen uitsluitend voor in de bepalingen over het parkeerverbod in artikel 24 en de bijzondere verrichtingen in artikel 54. Zowel bij inrijden van een inrit als bij het de weg oprijden vanuit een uitrit moet men het overig verkeer voor laten gaan.

Het ligt voor de hand dat moet voor een inrit/uitrit niet mag parkeren. Dat geldt ook als het de uitrit van het eigen terrein is.
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag dus niet, maar misschien helpt zo'n foto op je garagedeur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo'n auto is wel handig als iemand voor je oprit parkeert :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat voorstuk nou dichtlast,dan kun je er geld mee verdienen door sneeuw te gaan schuiven.
Nee, dat mag niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als iemand het nou toch doet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan bel je de politie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben benieuwd of die daar iets aan doen. Iemand hier ervaring mee?
als het de eigenaar van de inrit is en hij woont daar, of het is familie van de eigenaar, dan is het volgens mij geen probleem maar als het openbaar is dan ben je starbaar dacht ik..........
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een in-, uitrit mag je nooit parkeren. Ook een eventuele eigenaar van een in-, uitrit mag dit officieel niet en kan hiervoor bekeurt worden. Dit zelfde geld voor een kruising. 5m (meen ik) eromheen mag niet geparkeerd worden.

Of hij iets mag plaatsten? Wanneer het z'n eigen terrein is mag dit, wanneer het gemeente terrein is niet. In ieder geval niet zonder toestemming. Maar nogmaals je mag er sowieso niet parkeren. Dus politie bellen en ze worden bekeurd c.q. weggesleept.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op openbaar terrein mag je nooit iets blokkeren. Zelfs al is dat voor je eigen stukje grond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet als weggebruiker altijd de uitrit van een woning of kantoorpand vrijhouden. Zoniet of een normale bekeuring of heerlijk laten wegtakelen. Waarom dat wegtakelen? Omdat ik er enorm van geniet als aso's door de overheid ( dus in dit geval politie ) enorm streng worden aangepakt !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oprit mag nooit geblokkeerd worden, ik heb het zelf weleens gehad, ik moest om 6 u naar mijn werk en verderop in de straat stond iemands auto mij te blokkeren. Ik aanbellen geen gehoor, terwijl ik wel gordijnen zag bewegen, toen heb ik de politie erbij gehaald; ik moest toch naar mijn werk! Sindsdien zeggen die luitjes me heel vriendelijk goeiendag, en flikken me dit nooit meer!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding