Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik vind dat mijn airco (auto) slecht werkt en voel pas koude lucht als ik naar voren leun. Waar kan dit aan liggen?

Ik lees - ook hier in andere airco-vragen - over de noodzaak van het regelmatig bijvullen van de airco. Maar mijn airco doet het wel, alleen merk ik daar weinig van. Pas als ik naar voren leun richting de luchtroostertjes, voel ik pas echt goed dat hij aan staat.

Ik zit relatief ver naar achteren tijdens het rijden, zou het daar aan kunnen liggen? Of zou het een capaciteitsprobleem kunnen zijn? Auto is al wat ouder (ruim tien jaar) en is bestelbus met fictieve dubbelcabine, dus zonder tussenschot. Kan me er ook nog iets bij voorstellen dat die airco het gewoon niet trekt om de hele ruimte te koelen. Maar ik vind het wel sterk dat ik erg zou genieten van m'n airco als ik gewoon de hele rit m'n gezicht op het dashboard zou leggen. Helaas rijdt dat alleen weinig comfortabel.

Wat zou hier eventueel aan gedaan kunnen worden, en wat kan zoiets kosten? Ik weet zo goed als niets van auto's dus kan niet e.e.a. zelf nalopen. Wil best wat comfortabeler rijden deze zomer, maar heb ook weinig trek om voor een hoop geld uitgebreid aan die airco te laten sleutelen. Auto rijdt immers ook prima zonder, en in Nederland is het vaker koud dan warm.

Overigens: airco nakijken en eventueel bijvullen zal wel niet meegenomen worden bij de grote beurt, of wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een airco is een gesloten systeem, als het systeem bijgevuld zou koeten worden betekent dit dat er een lekkage in het systeem zit.
De meest goorkomende oorzaak is het niet gebruiken van de airco in de winter. Hierdoor droogt het afdichtrubber uit en er ontstaat een kleine lekkage.
Een slechte monteur vult je airco bij waarna hij het weer doet. (Mits er geen andere problemen met bijvoorbeeld de compressor of het ventiel) een goede monteur haalt het systeem leeg, spoort het lek op en repareert dit.
In het eerste geval kan je voor een paar tientjes klaar zijn, om volgend jaar hetzelfde probleem weer te hebben, in het 2e geval kost het iets meer maar ben je wel weer zeker van een goed werkend systeem.
Belangrijk is om regelmatig de airco aan te zetten, ook in de winter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Airco kan snel lek raken! Dat is vaak voor eigen rekening
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn correct maar ook belangrijk om na te kijken : de pollenfilter ! Een auto met airco is normaal voorzien van een pollenfilter. Die filtert de buitenlucht en moet ongeveer elke 30.000km vervangen worden. Als die verstopt zit krijg nauwelijks nog lucht binnen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing