Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik de wegenwacht bellen voor een storingslampje wat brand, terwijl de wagen wel gewoon rijd?

Volgens het instructieboekje is het een waarschuwingslampje voor uitlaatgas of iets dergelijks. De wagen start en rijdt nog wel. Vandaag moet ik weg en er is geen garage open en ik vraag me sterk af of ik nog wel een eind kan gaan rijden met mijn auto.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ja de wegenwacht komt als er een storing is aan uw auto en u lid bent.

Het lijkt mij niet verstandig om met een auto waarvan een storingslampje brandt te gaan rijden, de meeste automerken hebben in het weekend een storingsdienst die u kunt bereiken, deze weten welke garage in de buurt open is en zo nodig sturen ze een monteur voorbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Enkele elementen uit de voorwaarden voor de Wegenwachtservice:

"10 Hoe helpen wij u?
Onze pechhulp begint altijd met sleutelhulp. Dit is het ter plekke verrichten van een (nood)reparatie om uw auto weer aan het rijden te krijgen of ervoor zorgen dat rijden weer verantwoord is."

20 Wat zijn situaties waarin wij u niet helpen?
Wij helpen u niet als u:
(...)
• de pech had kunnen voorzien voordat u vertrok
(...)

"Pech in Nederland
Een mechanisch defect waardoor u niet meer verder kunt rijden of waardoor verder rijden niet veilig is. Dit mankement is plotseling ontstaan binnen uw gekozen dekkingsgebied en u kon niet voorzien dat dit zou gebeuren. Als u niet meer kunt rijden door een ongeval, diefstal, een van buiten komend onheil of brand, valt dit niet onder ons begrip van pech."

Je staat met de auto nu gewoon thuis, er is geen sprake van een noodsituatie. Het opsporen en verhelpen van de oorzaak dat dit lampje gaat branden is geen pechhulp maar werk dat door een autoreparatiebedrijf moet worden gedaan. De Wegenwacht is niet te vergelijken met een dokterspost waarvan je in het weekend gebruik kunt maken als de gewone dokter (hier de garage) 'dicht is'.
Computoon
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing