Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als er steeds meer rotondes komen in Nederland, betekent dit dat de rechter banden van de auto's sneller zullen gaan slijten?

Omdat we meer linker bochten maken en hierdoor meer gewicht op de rechter banden zal komen te staan.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
2.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ha, die KBelg;

Zal heel weinig uitmaken, want met name mensen die geregeld op autosnelwegen rijden zullen de extra slijtage op de rechterbanden compenseren doordat verreweg de meeste afslagen en verkeersknooppunten uit bochten naar rechts bestaan, waar dus de linkerbanden weer zwaarder zullen worden belast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het antwoord is: ja.
Geen twijfel over mogelijk.
(Lees meer...)
AWM
15 jaar geleden
Als je een rotonde oprijd maak je eerst een bocht naar rechts, de rotonde zelf is dan een bocht naar links. en de rotonde afrijden is weer een bocht naar rechts. dus het zal niet zoveel uitmaken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We maken meer linker bochten omdat er meer rotondes zijn? Sorry, maar ik maak nog even veel rechter bochten als voorheen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een rotonde neemt maak je drie bochten: rechts, links, rechts.
De tweede bocht (links) is het stuk dat je op de rotonde rijdt. Op de rototonde zelf rij je redelijk constant.
Echter bij het op- en afgaan van de rotonde ga je acceleren of juist afremmen. Deze rechterbochten hebben dus meer impact op je wielen dan die ene (miscchien wel langere) linkerbocht.
Ik denk dus eerder dat door het gebruik van rotondes je linker banden meer zullen slijten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zal niet veel schelen, omdat je de rotonde op en af een rechterbocht neemt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rotondes zijn vaak in de plaats gekomen van kruisingen waar je links of rechts af kan slaan en rechtdoor. Het verschil met een rotonde is dat je nu ook voor 'rechtdoor' 3 bochten moet maken wat extra slijtage zou kunnen opleveren. Ik betwijfel echter of het verschil meetbaar is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn antwoord is ook ja.
Bij het insturen op een rotonde gebeurt meestal bedachtzaam. (Rechter band en linker band worden gelijk belast). De snelheid zal dan niet zo hoog zijn. Op de rotonde word dan de snelheid verhoogd. En door de middelpunt vliegende kracht zal op de rechter (buitenste) band meer druk worden uitgeoefend dan op de linker (binnenste) band. Bij het uitdraaien van een rotonde is dit meestal op een nog grotere snelheid. (nu wordt de linker band meer belast). Maar dit is gezien het verblijf op de rotonde maar een fractie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding