Waarom houdt mijn Ford Fiësta 1.4 TDCI (mk 6, uit 2002) in als hij op de reserve van de tank rijdt?
Vandaag reed ik op de snelweg en ging het brandstoflampje aan. De tank was zo goed als leeg. Ik heb de laatste 30 km nog gereden, maar vlak voor de afrit verlaagde mijn snelheid automatisch (ook bij vol ingetrapt gaspedaal) naar ongeveer 95 km per uur. De indicator van de tank gaf op dat moment aan dat er niks meer in de tank zat. Hoe kan dit verlagen van de snelheid/het aantal toeren komen? De motor sloeg niet af! (Bij het volledig vol tanken bleek er maar 42,8 liter in de tank te kunnen, terwijl de tankinhoud 45 liter is. Ik heb meerdere keren bijgetankt terwijl het vulpistool afsloeg, dus heb hem écht volgetankt)
Toegevoegd na 39 seconden:
Na het tanken was de snelheid / het toerental weer als normaal.
Bij het gaan rijden zal die luchtbel door het bewegen van de benzine alsnog in de hals van de vulbuis komen. Een voordeel van een niet propvolle tank is trouwens wel dat een net volgetankte auto die in de zon geparkeerd wordt niet zo gauw zal gaan lekken als de brandstof mee opwarmt en uitzet. In veel gevallen komt de verse brandstof uit een koele voorraadtank in de grond, vermoed ik.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.