Waarom zijn winterbanden niet verplicht?
Half januari reed ik in Amersfoort. Het had gesneeuwd. Ik deed een gladheidstest door (op een plek waar het kon) te slingeren en flink te remmen. Geen probleem, het was niet glad.
Bij het stoplicht dat daarna kwam, kon ik gewoon remmen om te stoppen.
De auto die daarna kwam en naast mij ging staan, begon te slingeren en slipte een eind door. Zomerbandjes...
-- -- -- --
Afgelopen dagen reed ik, zoals gebruikelijk, op mijn fietsje naar het station. Ik zie dagelijks auto's slippen op plekken die eigenlijk helemaal niet zo glad zijn. Ik ben telkens bang dat ze mij of een andere fietser of voetganger zullen raken. Hadden ze winterbanden gehad, dan zou er niets aan de hand zijn geweest.
-- -- -- --
Bij mij in de straat zie ik regelmatig mensen slingerend rijden. Geen grip. Inparkeren en uitparkeren lukt niet: slippende banden. Het verkeersdrempeltje is een grote hindernis.
Ik heb met mijn winterbanden helemaal nergens last van.
-- -- -- --
In de kranten lees ik over veel ongevallen en veel schades ten gevolge van slippartijen.
-- -- -- --
Wordt het niet eens tijd, winterbanden verplicht te stellen? Ik denk dat we daarmee meer aan veiligheid winnen dan met de APK voor auto's tot 5 jaar. Toch is die APK wel verplicht, maar winterbanden niet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.