Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Met eigen auto naar werk, hoe reiskosten vergoed krijgen?

Hallo mensen, ik ga dus met mijn eigen auto naar en van mijn werk.
Ik werk 4 dagen in de week. En de afstand is 35 km enkele reis.
Nou heb ik de eerste jaren lopen zeuren bij mij werk gever voor reiskosten maar hierop word niet thuis gegeven, toen kwam mijn collega ermee dat ze dit via de belasting terug krijgt(met eigen motor).
Dus ik het jaar erop bij mijn belastingaangifte reiskosten ingevuld, en ook gekregen.
Dit heb ik een jaar of 3 kunnen doen, maar na het invullen van mijn belastingaangifte voor vorig jaar. Heb ik nu dus een brief gekregen dat ik een ov- verklaring moet opsturen..?
Hoe kan dit nou als ik met eigen auto ga.
Nou heb ik het dus al geaccepteerd dat ik can de belastingdienst niks terug krijg, maar op wat voor manier kan ik wel reiskosten vergoeding krijgen ?
Dit kost mij namelijk ruim 200 euro per maand wat ik eigenlijk dus weggooi naar mijn mening. Met openbaar vervoer ben ik 2 uur onderweg ipv 30 min met de auto

En nog een andere vraag wat is een ov- verklaring precies?
Is dat een document wat ik van mijn werkgever moet krijgen of moet je dan je trein/ buskaarten opsturen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb je de afgelopen 3 jaar dus belastingfraude gepleegd. ;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een OV-verklaring is een verklaring dat je met het openbaar vervoer reist, die verklaring kan je vervolgens gebruiken bij je belastingaangifte. Alleen reiskosten met het OV-zijn namelijk aftrekbaar.

Wat je wellicht wel met je werkgever kan afspreken is dat jij een wat lager salaris krijgt en dat hij je een onbelaste reiskostenvergoeding geeft. Die vergoeding is namelijk binnen bepaalde grenzen niet belast.

Je levert dan b.v. 1.000 euro brutosalaris in (dat is netto een lager bedrag) en krijgt vervolgens 1.000 onbelaste reiskosten vergoeding voor terug. Hierdoor hou je onder de streep dus meer over

Nadeel is dan wel dat eventuele regelingen zoals de WW op een lager salaris zijn gebaseerd. Ook is het niet duidelijk hoe lang de regering nog het onbelast vergoeden van reiskosten toestaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou inderdaad nog een optie zijn.
Dit kost mijn werkgever dus ook niet meer of minder? En binnen 2 jaar is het de bedoelling dat ik dichter bij mijn werk ga verhuizen( dezelfde stad) dus dan is het niet meer van toepassing.
Computoon
11 jaar geleden
Als ik werkgever was van een 'grote' onderneming (ben ik niet ;-) zou ik hieraan niet meewerken. Dan creëer je namelijk uitzonderingsregels voor individuele werknemers op basis van regels van 'Den Haag' over de reiskostenvergoeding. Als er een CAO van toepassing is voor mijn werknemer, zou ik een lager loon aan de werknemer moeten geven dan het CAO-loon (om de werknemer een reiskostenvergoeding te kunnen gaan geven.) Volgens mij mag dat niet. Ook de vakantietoeslag voor mijn werknemer wordt lager. Die wordt immers gegeven over het salaris en niet over onkostenvergoedingen. Als er sprake is van een eindejaarsuitkering van x% over het salaris, wordt ook deze lager. En wat gebeurt er nu als de regering de huidige reiskostenvergoedingsregeling aan gaat passen? Moet ik dan als werkgever weer meer salaris gaan geven? (Dus ook hogere afdrachten voor sociale lasten, enz.?) Als je bij een 'kleine baas' werkt, is er wellicht wat te 'regelen' op dit gebied maar bij een groot bedrijf kun je dit soort 'gerommel' niet hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Computoon. Bij vele werkgevers is dit gewoon een van de standaard mogelijkheden binnen een CAO á la carte regeling. (En zelf maak ik daar al jaren met veel plezier gebruik van.)
Er bestaat geen wettelijk recht op een reiskostenvergoeding van de werkgever. Je hebt er alleen recht op als dit in je arbeidsovereenkomst staat, in de CAO of (bijv.) in het personeelshandboek. Reiskosten voor woon-werkverkeer die je vergoed krijgt, kun je niet óók nog in aftrek nemen op de aangifte inkomstenbelasting.

Reiskosten voor woon-werkverkeer die je maakt met eigen vervoer kunnen niet in aftrek worden gebracht op de aangifte inkomstenbelasting. Niet-vergoede kosten voor woon-werkverkeer met openbaar vervoer wel, volgens de richtlijnen uiteraard van de Belastingdienst. Tot een afstand enkele reis van 10 km mag overigens niets worden afgetrokken.

Het 'bewijs' dat je met openbaar abonnementen reist, kan geleverd worden met de OV-verklaring, die door de openbaarbedrijven op aanvraag aan de aanvrager kan worden gegeven. De Belastingdienst wordt hierover dan geïnformeerd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Van de site van NS:
"Bij een Weekend Vrij, Altijd Vrij Maand en Maandtrajectabonnement dient u zelf een OV-verklaring aanvragen. Uw gegevens worden, na controle, rechtstreeks door NS aan de Belastingdienst gerapporteerd. Bij onze andere Jaarabonnementen gaat de rapportage aan de Belastingdienst automatisch. Als Jaarabonnementhouder hoeft u dus geen OV-verklaring aan te vragen (uitgezonderd dus Weekend Vrij)."

en

"Een OV-verklaring wordt verstrekt door de openbaar vervoerbedrijven. Bewaar deze goed, de Belastingdienst kan erom vragen. Het is ook verstandig om uw OV-chipkaart (of Stamkaart) en de abonnementen waarmee u het jaar daarvoor heeft gereisd te bewaren. Wanneer u een OV-verklaring aanvraagt, is NS verplicht uw gegevens beschikbaar te stellen aan de Belastingdienst "

en

"Als u een NS-Maandabonnement met een kaart voor aanvullend stad-/streekvervoer heeft gekocht, dan wordt de OV-verklaring voor beide kaarten tegelijk afgegeven. Heeft u alléén een kaart voor stad-/streekvervoer (een Sterabonnement) gekocht, dan kunt u niet ons online formulier gebruiken. U kunt de juiste formulier aanvragen bij de BelastingTelefoon voor particulieren, tel. 0800 - 05 43 (gratis)."
(Lees meer...)
Computoon
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding