Wat is het risico van geld lenen voor een nieuwe auto?
Wij zitten te overwegen om geld te gaan lenen voor een nieuwe auto. Ik zal even uitleggen waarom we dat overwegen. Mijn man en ik hebben de afgelopen jaren erg weinig financiële ruimte gehad. Daardoor hebben we niet kunnen sparen. Voor ons werk hebben wij allebei een auto nodig. En die krijgen we niet van de baas.
OV is geen optie, we moeten beiden op tijden werken dat er geen OV rijd. En verhuizen is ook geen optie, ik werk in de ene stad en hij in de andere. Bovendien word hij regelmatig overgeplaatst naar andere steden (Laatste jaar 3x)
Nu hebben wij dus 2 auto's een Fiat Cinquecento (1998) en een Mazda 323F (1995).
Die laatste auto is het probleem. Hij gaat om de haveklap kapot en steeds andere dingen, van droomauto tot nachtmerrie bak....aanschaf was €1050 in 2010, en er zit inmiddels al voor €5000 aan reparaties in.
Nieuwe reparatie is inmiddels weer ingeschat op €1000,- en ik ben er eigenlijk helemaal klaar mee. Steeds als wij een auto kopen komen wij uit op marktplaats auto's van rond de €1000 omdat we er nog steeds niet voor hebben kunnen sparen.
Als we wat extra geld hebben gespaart, gaat de Mazda weer stuk en hebben we weer reparaties...dus daar gaat het spaargeld weer. Steeds bedragen van €300/€500 en dan deden we dat maar weer. Omdat het nog altijd goedkoper was dan een "nieuwe tweedehands kopen" en omdat je dan weer niet weet wat je koopt.
Nog niet antwoorden er volgt meer in de reacties:
En anders: inderdaad! Koop een jonge tweedehands via de dealer, die weet hoe je dat netjes kunt financieren. Bij voorkeur een zuinige, b.v. een ecodiesel: lage kosten voor brandstof, bijna geen wegenbelasting en hij gaat heel lang mee. Als je 'alleen' een lening hebt voor je auto hoeft dat volgens mij nog geen belemmering te betekenen voor je plan om een huis te kopen.
Mijn Mazda deed het prima, tot juni 2011 een jaar na aankoop dus, zonder half jaar bovag garantie. Daar zou ik dus niets aan gehad hebben.
Maar ik heb ook nooit een auto van boven de €1500 gekocht. Ik ging er eigenlijk van uit dat je bij nieuw gewoon de minste problemen zou hebben.
http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/auto-kopen/aankoopkeuring
Over de garage na de garantie hoef ik me geen zorgen te maken :-D Ik ga naar een betrouwbare monteur, die mij niet oplicht, daar kom ik al heel lang. Maar die verkoopt geen auto's.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.