Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom krijg ik schuim op het dopje van mijn motorblok?

Als ik mijn olie wil nakijken of bijvullen, merk ik steeds schuim op mijn afsluitdop. Ik heb mijn oliefilter al vervangen maar dit probleem blijft. Iemand raad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

In vaktermen heet dat "sludge". Dit verschijnsel krijg je als je veel korte afstanden rijdt, en de motor nauwelijks op bedrijfstemperatuur komt. De waterdamp die in de motor zit verdampt niet en/of condenseert samen met wat olienevel tegen de dop. Wat doet ie als de motor eens goed op temperatuur komt? Houdt ook het koelvloeistofniveau in de gaten, want in het ergste geval komt er koelvloeistof bij je motorolie. Als die verdampt krijg je ook sludgevorming.
jc54
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat jc schrijft klopt volledig maar het zou ook kunnen dat u de verkeerde olie op de motor doet want de laatste decennia doet met een bepaald additief bij de olie om schuimvorming tgv condensatie te voorkomen.
Natuurlijk zou het kunnen dat uw koppakking het begeven heeft maar daarvoor moet u het waterniveau in de gaten houden.
U kan dit ook merken door de motor te laten draaien met die dop eraf, als er een lek is zal er damp uitkomen. In dat geval dringend naar de garage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing