Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is het 'uitlezen' van een auto zo kostbaar?

Mijn vaders automotor was defect en hierdoor begon er een oranje lampje te branden. Hij moest toen naar de automonteur om het defect zogenaamd 'uit te lezen'. Dit gebeurt via de computer. Het kostte nogal veel geld. Weet iemand waarom (en wat ik bedoel)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De computer met de software om een auto uit te kunnen lezen is een dure aanschaf. Om de aanschaf (en onderhoudskosten) terug te verdien, wordt er een vastgesteld bedrag in rekening gebracht als deze computer gebruikt wordt. Vaak is het zelfs zo, dat de dealer hier niets over te zeggen heeft, maar dat het een door de importeur voorgeschreven bedrag is (om landelijk overal gelijk te zijn).
jc54
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het uitlezen op zich is vrij snel te doen> kan de ANWB ook op eigenlijk elk merk auto.

Maar dat wil niet zeggen dat men dan gelijk de storing te pakken heeft. Men werkt zich door een systeem heen en gaat als een soort rechercheur op zoek naar de oorzaak.

Vorige week bij de auto van mijn vrouw had de ANWB het in 1 minuut gevonden.
Vorig jaar stond ik met pech in Spanje en de Ford dealer is echt 3 uur bezig geweest voordat hij de oorzaak te pakken had. Ik mocht de hele tijd kijken, maar dat is echt een vak appart hoor diagnose stellen van een storing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing