Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Aanrijding tegen een ijzeren ton die de autoweg blokkeert, wie is fout?

Vandaag heb ik een auto ongeluk gehad. Ik reed op een rijbaan om naar rechts te gaan. Toen ik eenmaal naar rechts ben gegaan reed ik verder op de rijbaan.
Op een gegeven moment klapte ik tegen een ijzeren ton aan van een bedrijf die dit op de rijbaan geplaatst heeft . Wie is fout ik of het bedrijf?? Want wat ik weet is dat de weg nooit en te nimmer geblokkeerd mag worden door een voorwerp. Was t een auto en ik klapte op de achterkant dan was ik fout.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als het een ton was om ‘t verkeer naar de linkerbaan te leiden (dus als de rechterbaan was afgezet), en als dat met borden tijdig vantevoren is aangegeven, dan is ‘t uw fout. Als zulks niet duidelijk vantevoren is aangegeven, dan is het betreffende wegonderhoudsbedrijf in gebreke.
Zonder hele goede reden mag een bedrijf natuurlijk niet een baan op de autoweg blokkeren, waar men 100 mag en vaak 125 rijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bedrijf is fout. Dit kan zo nodig een boete opleveren voor het bedrijf. Aansprakelijkheidsstelling is er helaas niet van toepassing.
In de wet is er namelijk een onderscheid tussen sterke en zwakke verkeersdeelnemers.
Zwakke verkeersdeelnemers is echter een breed begrip. Het gaat om fietsers, maar ook treinen en in dit geval bijvoorbeeld een levenloos object.
De verzekeringsmaatschappij zal zich dan roepen op de reflexwerking van de wegen verkeerswet artikel 185.
Wel bestaat er zoiets als een coulanceuitkering als de ijzeren ton er bijvoorbeeld niet mocht staan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing