Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat als je geflitst bent maar je hebt een medische reden waarvoor overtreding?

ik ben geflitst met de auto maar ik reede zo snel omdat ik een dochter bijhad met een te laag bloedsuiker (ze had al last van wegrakingen) en ik had geen dextro bij dus moest zsm thuis zijn om glucogon toe te dienen, kan ik mijn boete aanvechten???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Je kunt het inderdaad proberen, maar ik acht de kans klein dat je bezwaar gegrond bevonden wordt.

Als je was aangehouden, dan had je wellicht gebruik kunnen maken van overmacht in de zin van noodtoestand (art. 40 Sr). Hiermee wordt de daad (te hard rijden) gerechtvaardigd.

Het probleem is hier dat je bent geflitst, het is dus bijna onmogelijk om aan te tonen dat het om een noodtoestand ging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou het kunnen proberen om bezwaar in te dienen met een doktersverklaring. De uitkomst zou dan schuldig zonder sanctie kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan je boete altijd aanvechten. Heb je een terechte reden? Nee, dat niet. Echter... Dat wil nog niet zeggen dat de kans nul is dat de rechter de boete bijvoorbeeld halveert. Ik zou dat voorstellen. En uiteraard zeggen dat je stom bezig bent geweest en dat je inziet dat je niet goed bezig bent geweest, dat je 't niet weer zult doen, en dat je boetegeschiedenis voorbeeldig is. Best kans dat de rechter een stukje met je meegaat. (De ene rechter is echt de andere niet.) Als je maar niet hoog van de toren gaat blazen; dan is de kans nul dat er iets van de boete afgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal lukt dat niet als je niet kan bewijzen dat je daarom te snel reed. Te snel rijden heeft trouwens ook zo zijn risico's...
Er zijn ziekenwagens en snelle interventieartsen voor zoiets.
Niettegenstaande werd ik in Zuid-Frankrijk ooit aangehouden door de gendarmerie tegen 180km/u.
Ik was op weg naar een ziekenhuis met een zwaar zieke baby.
Resultaat de politie heeft mij tot in de spoeddienst geëscorteerd ! en niet tegen 110km/u..
Ginder was het wél de snelste manier om in dat ziekenhuis te geraken. Gendarmerie controleerde wel het verhaal op waarheid. Maar de spoedartsen stonden ons op te wachten, dus.
Eric
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing