Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Auto's wachten voor brug. De achterste auto moet linksaf en geeft richting aan.Een ander besluit toch maar links te gaan. aanrijding! Wie is fout?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
861
Ritsuka
11 jaar geleden
Hoe bedoel je een ander? Waar komt die andere auto vandaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap het ook niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de andere bedoel ik: Deze automobilist stond te wachten voor de open brug. Ineens besloot deze toch uit de rij te gaan, en alsnog linksaf te gaan. De achterste auto, was de rij wachtende voor de brug al aan het inhalen. Wie is er dan fout. Degene die aan het inhalen was? Of degene die ineens besloot uit de rij te gaan??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb meer info bijgevoegd Ytje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Degene die ineens links af sloeg is fout, hij had moeten kijken of er verkeer aan kwam.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ineens linksaf slaan vanuit stilstand, dan moet je heel goed opletten.
Het is een plotselinge verandering, overige verkeer kan dat lastig inschatten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch moet degene die achterop komt altijd op het verkeer letten en altijd zijn tempo en afstand aanpassen zodat hij altijd kan stoppen. Ik weet niet of de schuldvraag wel zo duidelijk is ; daar zou je de situatie inclusief belijning op de weg voor moeten zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt wel gelijk Marleen, wat betreft dat degene die achterop komt moet uitkijken, maar dit verandert niks voor de schuld in principe (ik ga er dan vanuit dat de aanrijding vanaf de zijkant is). Een uitgebreide uitleg van de situatie met belijning is inderdaad beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een tweebaansweg, geen inhaal verbod. Belijning is normaal, dus geen doorgetrokken streep. Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga het doorgeven aan degene. Alvast bedankt. Het is inderdaad schade aan de zijkant van de auto. Dus aan de rechterkant van de inhalende bestuurder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant kan de vraag zijn waar de schade zit.
Als de schade aan de achterkant zit kan de betreffende bestuurder zeggen dat hij al op die rijstrook reed en het daarom een aanrijding van achteren is door een te hard rijdende achteropkomer.
Als de schade aan de zijkant zit, ligt het voor de hand dat hij nog met de uitrijmanouvre bezig was en niet goed opgelet heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GoeieVraag!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je van rijbaan verandert, dien je voorrang te verlenen.
Dus ook aan de achteropkomende (inhalende) auto.

Art 54 RVV:
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.

Maar tot zover de theorie. In de rechtspraak wordt ook wel eens de gedachte gevolgd dat het inhalen van een file een riskante manoeuvre is, waarbij je extra voorzichtigheid in acht dient te nemen.
Vaak leidt dit tot medeschuldig aan het ongeval.
Maar in dit geval maakte de andere automobilist zich ook schuldig aan het (willen) doen van een riskante manoeuvre. Wat de een verweten kan worden, kan ook de ander verweten worden.

Ik acht de kans aanzienlijk dat de voorste auto schuldig aan het ongeval wordt verklaard.

Zie ook linkje bij bron. In dit geval een case tussen een inhalende motor en een afslaande auto.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er een inhaalverbod was op die weg, was de inhalende auto fout. Voor een brug is dit meestal niet zo. De auto die ineens naar links ging, had moeten kijken of voor hem maar ook áchter hem (de inhalende auto) aankwam. Dit heeft hij dus niet gedaan, waardoor er een aanrijding plaatsvond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding