Hoe verloopt een bocht in een weg buiten de bebouwde kom?
Soms zit er een bocht in een weg buiten de bebouwde kom. Op zo'n weg wordt met hogere snelheid (80, 100, 130 km/u) gereden. Daarom worden zulke wegen zo aangelegd, dat de overgang tussen rechtuit rijden en bocht rijden, en daarna tussen bocht rijden en rechtuit rijden, geleidelijk verloopt.
Vooral bij significante bochten (zeg: een koerswijziging van 45° of meer) is dat van belang.
Dus niet eerst een rechte lijn, daarna een cirkelsegment, en dan weer een rechte lijn. In plaats daarvan een geleidelijk toenemende kromming, gevolgd door een geleidelijk afnemende kromming.
Als automobilist merk je dit doordat je niet "acuut" de bocht inzet, maar *geleidelijk* steeds verder instuurt, dan gedurende de bocht het stuur constant in dezelfde stand houdt, en vervolgens *geleidelijk* weer uitstuurt. Als je goed kijkt, kun je het ook zien.
Mijn vraag is nu: HOE wordt zo'n bocht aangelegd? Zit hier een bepaalde wiskundige functie achter? Zo ja: welke?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.