Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Reed in het donker vergeten verlichting aan te doen op een goed verlichtte voorrangsweg. Rechts van mij kwam een auto en gaf mij geen voorrang..?

Ik reed op een voorrangsweg en blijkbaar had ik mijn verlichting niet aan of stadslicht aan. nu stak er zo een auto van rechts (die geen voorrang had over) die zag ik te laat en reed er tegen aan, wie is hier aansprakelijk? ik, de andere automobilist of beide?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Helaas ben JIJ aansprakelijk, immers je had je lichten niet aan wat wel een verplichting is. Hierdoor kon de Rechtskomer jou niet op tijd zien (geen straal van licht). Iets wat je niet kunt zien, kan je ook geen voorrang geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit nog een staartje heeft.
Uw "tegenpartij" had u voorrang moeten verlenen ( u reed immers op een voorrangsweg ).
Dus deze is schuldig aan het ongeval.
Doch nu het staartje, u kunt wel aansprakelijk worden gesteld.
Als u uw verlichting op de correcte wijze had gebruikt dan had betrokkene u hoogstwaarschijnlijk opgemerkt en u voor laten gaan.

Er zijn twee begrippen die soms met elkaar worden verward. De 'schuld' die iemand heeft aan de oorzaak van het ongeval is niet altijd hetzelfde als het juridische begrip 'aansprakelijkheid'.
Dat laatste is volgens het Nederlandse recht de verplichting om andermans schade te vergoeden.
Wij spreken hieronder van 'aansprakelijkheid'.
Het gaat een benadeelde in de regel toch om het vergoeden van zijn schade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing