Is bij een personenauto de kans op spinnende wielen groter bij koude motor dan bij warme motor?
Als ik met mijn (diesel)auto net wegrijd, moet ik wel eens snel optrekken. Bijvoorbeeld om een vrij drukke voorrangsweg over te steken terwijl er maar een klein gat voorbijkomt.
Regelmatig gebeurt het dan dat de voorwielen "doorslaan". Ik heb dan spinnende wielen, en de auto komt slechts bokkend op gang, en trekt nauwelijks op.
Als ik hetzelfde doe met warme motor, heb ik dit probleem nooit.
De banden hebben een prima profiel en zijn op de juiste spanning. Het asfalt is droog en schoon, de buitentemperatuur is normaal.
Wat is de oorzaak tussen het verschil in grip tussen warme motor en koude motor? Of ligt het aan de chauffeur, en betreft het een verschil tussen warme chauffeur en koude chauffeur?
Toegevoegd na 1 dag:
Toelichting n.a.v. diverse (terechte) opmerkingen:
Normaal trek ik met een koude diesel nogal sloom op, juist om de motor te sparen. In het geval dat ik hier beschrijf is het niet zo dat ik als een gek probeer weg te stuiven; ik probeer slechts "normaal vlot" op te trekken, dus duidelijk sneller dan sloom, maar niets abnormaals.
Met warme motor kan ik zonder problemen "echt vlot" optrekken. Met koude motor kan ik zelfs niet "normaal vlot" optrekken, dus "echt vlot" zou al helemaal onmogelijk zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.