Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor velgen onder band 165/65/R14?

Hallo,

ik heb nu standaard velgen met wieldoppen (165/65/R14), deze wil ik gebruiken voor winterbanden en nieuwe velgen aanschaffen. Moet ik dan kijken naar 14 inch velgen als ik dezelfde banden wil houden die ik nu op mijn standaard velgen heb?

Gr

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ja dan moet je naar 14" velgen kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, 14 inch is de diameter van de velg. Dus de banden moeten een 'gat' hebben van ook 14 inch, anders past het niet. Maar je moet ook kijken naar de breedte van de velg. De banden die je nu hebt zijn 165 mm breed (het eerste getal op de band) en kunnen dus niet op een hele brede 14 inch velg.

Er zijn twee dingen die je moet overwegen. Als de zomerbanden die je om de nieuwe velgen wilt leggen nog een milimeter of 3 profiel hebben, zou ik meteen nieuwe banden om de nieuwe velgen laten monteren. Overweging twee is dat als dat voor alle 4 de banden geldt, je misschien ook wel 15 inch velgen en banden kunt nemen. Die zijn iets makkelijker verkrijgbaar en staat vaak net iets mooier op een auto. Als dat laatste je geen snars interesseert (wat ik me kan voorstellen), ga dan voor de goedkoopste oplossing, maar koop wel velgen en banden van een goed A merk. Bij banden gaat het gezegde 'goedkoop is duurkoop' erg vaak op.
paulus811
12 jaar geleden
Sowieso 14 inch ja, maar er zijn nog meer dingen om op te letten. Het hangt niet alleen af van de maat van je banden maar ook van je auto, er zijn meerdere velgen waar deze banden op passen maar die passen niet allemaal op je auto. Kun je er niet achter komen welke maat velgen je nu hebt? Dan weet je gelijk precies welke maat je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing