Hoe snel zouden bij normaal gebruik de remblokken, -schijven en spoorstangkogels slijten bij een Nissan Primera Estate 2.0?
Vorige week heeft mijn Nissan Primera Estate (2005) een grote beurt gehad. Daarbij zijn voor de remblokken en -schijven en de linker spoorstangkogel vervangen en achter de remblokken. Totale kosten hiervan bijna eur 600 (tussen haakjes: betreft een officiele Nissan-dealer, ik heb - met mijn linkerhanden - vertrouwen in de kwaliteit van het afgeleverde werk dus weet dat ik hier extra voor betaal). De auto heb ik in 2010 gekocht met 94.000 km op de teller. Het 1e jaar heb ik 11.000 km gereden en het 2e jaar 9.000.
Nu heb ik de volgende vragen:
- ik hoorde al langere tijd (maar niet altijd) vooraan een soort van bonk wanneer ik over bijv. een drempel reed. Kan dit te maken hebben (gehad) met de spoorstangkogel? Hoe snel slijt deze normaliter?
- Bij de vorige inspectie 11 maanden eerder is niets gemeld over een toekomstige reparatie v.w.b. remschijven- en blokjes. Wat is bij normaal gebruik de verwachte levensduur van deze onderdelen? En kunnen deze gedurende 9.000 km zo hard slijten, dat men dat niet van tevoren kon zien aankomen?
- Volgend jaar zullen waarschijnlijk de fuseekogels achter vervangen moeten worden. Nu veroorzaken de achterbanden eigenlijk al vanaf het begin veel afrolgeluid. Van de Euromaster heb ik begrepen dat de achterbanden ook zeer onregelmatig zijn afgesleten. Wisselen van banden van voor naar achter en v.v. had dit kunnen voorkomen. Kunnen (half) versleten fuseekogels hierin ook een rol hebben gespeeld?
Alvast hartelijk dank voor de reacties!
Joeri
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.