Waarom wordt de carrosserie van een auto niet meer gemaakt van rubber materialen?
Op veel auto's zitten plastic strips om directe stoten tegen de lak te minimaliseren waarom zijn die bijv. niet van rubber achtige materialen? Theoretisch zou je volgens mij ook de bumpers van de auto kunnen voorzien van rubber zoals bij een botsauto. De dekplaten zijn uiteindelijk puur cosmetisch en aerodynamisch omdat het interne frame de klap op pakt net zoals de kooi in een rally auto. Rubber kan je volgens mij ook prima van een kleur voorzien en uiteindelijk lijkt het me prijstechnisch ook voordeliger
Denk maar na wat er gebeurt bij een flinke botsing: de stalen platen die met de bolle kant naar buiten zitten, worden helemaal verfrommeld en soms schieten motorblok en andere gemonteerde delen ook los van hun bevestiging.
Als het idee zich uitbreidt tot de hele bumperplaat zonder stalen versterking, dan vrees ik toch dat zo'n constructie onvoldoende impact-weerstand heeft.
Overigens zag je vroeger modellen die op de verchroomde stalen bumper rubberen dwarsstukken hadden. In mijn idee geen gekke combinatie!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.