Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hallo, ik ben al 2 keer gezakt voor mijn rij examen en dat op het vooruitkijken ik heb er alles al aan gedaan maar niks helpt iemand nog een manier ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Hele maffe tip maar doe samen met je instructeur het volgende spelletje: als je een rode auto ziet roep je rood, zie je een witte auto dan roep je wit. Alle andere auto's tellen niet. En dan maar wie het eerst roept. Zo leer je in de verte te kijken en ondertussen natuurlijk ook het verkeer in de gaten te houden want blijkbaar kijk je niet ver genoeg en vind je dat ook lastig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Auto stoel iets verder naar achteren zetten,aangeven bij je rijdocent en klinkt stom maar nog verder vooruit kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe alsof jij niet de bestuurder bent (maar let wel op het verkeer natuurlijk). Als je een straat indraait, bekijk dan van voor tot achter het asfalt, kijk naar de achterste geparkeerde auto's, kijk naar voetgangers en fietsers in de verte.
En verder gewoon een beetje ontspannen rondkijken naar wat je allemaal ziet buiten.
Bij mijn lessen zeiden ze het volgende tegen mij:
Wanneer je V&D binnenstapt om een cd te kopen, kijk je bij binnenkomst meteen over alle rekken heen of je het rek met cd's ziet staan. Als je die gevonden hebt dan loop je daar recht op af terwijl je dat rek blijft bekijken.
Dan kijk je niet steeds naar je linker-en rechterarm of je ergens tegenaanloopt. Dat gaat vanzelf goed, zonder een rek omver te lopen.
Zo is het in de auto ook. Zoek een punt in de verte waar je naartoe wil rijden, en rij daar op af. En verleg dat punt steeds weer in de verte.
12 jaar geleden
Ik ben geslaagd juist op het vooruitkijken.
Het advies dat ik heb opgevolgd, waardoor dit gelukt is, is:

Ontzettend OVERDREVEN kijken. Echt duidelijk maken dat je in een straat van rechts kijkt als je die nadert.
Echt overrrrrrduidelijk in je dode hoeken kijken.
Kijk, jij weet dat je kijkt, maar zij moeten er niet eens aan kunnen twijfelen, vandaar.

Heel erg veel succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt wel kijken, maar ZIE je ook iets? Het gaat erom of je ook werkelijk je omgeving "scant", of je dus op voorhand kunt voorspellen welke situatie(s) zich gaat of gaan ontwikkelen. Voorbeelden: zie je in de verte het verkeerslicht op rood gaan: rij je dan zonder snelheid te verminderen door tot vlak bij het verkeerslicht en begin je dan op het laatste moment te remmen of reageer je meteen door je snelheid aan te passen zodat je rustig aan komt rollen bij het verkeerslicht en eventueel zelfs alweer door kan rijden omdat het licht op groen gaat? Bij een voetgangersoversteekplaats, fietspad etc.: zie je in een vroegtijdig stadium voetgangers of fietsers naderen die jij voorrang moet verlenen en pas je daar je snelheid op aan of rij je door tot 'het laatste moment" om dan pas te remmen, waarbij er bij fietsers en voetgangers twijfel bestaat of je ze wel gezien hebt. Bij een obstakel op jouw weghelft: zie je bij voorbaat al dat je, vanwege de nadering van een tegenligger zult moeten wachten voor het obstakel, totdat de tegenligger gepasseerd is of "knal" je de auto er nog snel even langs, omdat je te laat reageert? Nadering voorrangsweg: neem je op tijd je snelheid terug zodat je rustig de tijd hebt om te kijken of je veilig en verantwoord de voorrangsweg op kunt rijden of moet je op het allerlaatste moment beslissen of het wel of niet kan en alsnog een "noodstop"maken.
Kijken bij autorijden is:
iedere 5 tot 8 seconden in je binnenspiegel.
bij iedere verandering van richting, wisseling van rijstrook etc: ook in je buitenspiegel(s).
bij afslaan, inhalen, invoegen, uitvoegen: extra over je schouder voor de "dode hoek".
na afslaan, invoegen, uitvoegen, inhalen: nacontrole in je binnenspiegel.
Je hoofd bewegen, niet alleen je ogen.
Je aanleren niet alleen vlak voor je op de weg te kijken, maar dit af te wisselen met ver voorruit en om je heen.
Het kijken is op het examen een heel belangrijk onderdeel waar door de examinatoren zeer nadrukkelijk op gelet wordt.
Waar het in het kort op neerkomt: je moet niet alleen kijken, je moet ook waarnemen: dat maakt het verschil of je op dat onderdeel slaagt of zakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing