Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wie mag eerst hier?

de doorgaande weg is vrij (links en rechts)
de oranje auto gaat links af hij rijd en komt er van boven de gele auto wie mag er dan eerst? moet hij wachten omdat hij afslaat of mag hij voor door de haaientanden

Toegevoegd na 13 minuten:
en als de auto nou naar rechts zou gaan (in de auto links)
je kunt niet langs elkaar dus 1tje zou moeten wachten wie dan?

Toegevoegd na 35 minuten:
ik bedoel de gele auto (boven)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

De gele auto mag eerst want die gaat rechtdoor. Als hij rechtsaf sloeg mocht hij ook eerst omdat jij linksaf slaat.

Toegevoegd na 51 seconden:
Ken je niet: Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor?

Toegevoegd na 41 minuten:
Na je aanvulling (de gele auto wil naar rechts): dan gaat ook de gele auto voor (dat heb ik al gezegd trouwens). Omdat rechtsaf ook weer voor linksaf gaat.

Als de gele auto naar links wil (en de oranje dus ook) ga je VOOR elkaar langs want je kunt niet om elkaar heen en kun je dus voorzichtig oprijden en tegelijk afslaan of je laat de ander even voor gaan en ga je daarna (door een handgebaar) als het erg krap is op die weg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan beide zijden staan haaietanden, dus ze hebben gelijke rechten wat dat betreft. Dus heeft rechtdoorgaand verkeer voorrang op afslaand verkeer. Geel mag dus als eerste, en dan oranje.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Ik denk dat de afslaande auto voorrang heeft
De regel is dat rechtdoorgaand verkeer voorgaat maar het teken (de haaientanden) zegt dat hij voorrang heeft en volgens mij gaan tekens voor regels
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tekens gaan voor algemene regels, maar in dit geval staan aan BEIDE zijden haaientanden. Dat betekent dat zowel de afslaande als de rechtdoorgaande auto gelijkwaardige rechten hebben. In dat geval kun je alleen terugvallen op de algemene regels, en die zeggen dat rechtdoor op dezelfde weg altijd voor gaat. Als de oranje auto al aan het afslaan is, is het een andere zaak natuurlijk, dan moet de gele wachten tot hij klaar is, maar dat is vooral omdat hij dan weinig keus heeft :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De haaietanden zijn zowel voor de afslaande als de rechtdoor gaande auto. Als je aan de ene kant van de weg haaietanden hebt heb je ze ook aan de andere kant. De vrager heeft ze verkeerd om gezet in de tekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oranje mag eerst. kijk maar goed naar de haaientanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Monaliza, ik hoop dat je een grapje maakt.
bij gelijkwaardige omstandigheden, in dit geval hebben beide haaientanden, gaat idd rechtdoorgaand verkeer voor afslaand, slaan beide af gaat degene die de kortste bocht maakt voor. logisch ook want degene die de korte bocht maakt is minder lang op de kruising zodat de andere korter moet wachten, je krijgt een vloeiender verloop van verkeer.... daar hebben ze over nagedacht :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding