Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik veilig achteruit fileparkeren in een automaat?

Ik rij in een automaat en heb moeite met achteruit fileparkeren. Omdat er bij mij in de straat veel kleine heuveltjes zijn, moet ik meestal een beetje gasgeven als ik achteruit wil fileparkeren. Daarbij is het me pasgeleden overkomen dat dit iets te hard ging en ik tegen de auto van een buurvrouw opknalde. Gelukkig geen erge schade, maar sindsdien durf ik het niet meer.
Hoe kan ik voorkomen dat ik tegen een andere auto op bots? Bij mij in de straat zijn slechts een beperkt aantal parkeerplaatsen en vooruit inparkeren gaat meestal niet.
(Ik heb helaas geen geld voor een auto met zo'n electronisch parkeersysteem).

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je zou natuurlijk een parkeercensor kunnen aanschaffen. Dan kun je op een beeldschrempje zien wat er echter de auto gebeurd...

Wanneer je zelf een beetje handig bent dan heb je er al een voor nog geen 100 euro...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit is moeilijk uit te leggen op deze manier.
Wij hebben ook een automaat ( zou niet anders meer willen) en ik herken je probleem.
Wat je kunt proberen is als je achteruit rijdt, het gas iets eerder loslaten, omdat hij dan toch even doorrolt, wel je voet bij de rem !
Ga je vooruit, doe je het zelfde, iets eerder je gas los.

Wat misschien ook een optie is, om een klein plakkertje op je achterruit te plakken, die dient dan als markering tot hoever je door kunt rijden.
Dit deden ze vroeger ( misschien nu nog) ook in lesauto's, daar zaten ze in het midden vd auto.

Toegevoegd na 12 minuten:
Dit zou natuurlijk super zijn.
Vooral het fimpje wat er na komt :-))
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van te voren goed de situatie in je opnemen. Paaltjes, heuveltje, auto half op de straat geparkeerd.
Als de mogelijkheid bestaat even uit stappen en kijken hoe je dit het beste kan doen.

Maar ook extra oefenen op een parkeerplaats bij de winkels, dus veel ruimte. Smalle ruimte en deze er toch tussen kunnen krijgen, zodat je weer even het vertrouwen terug wint na de laatste keer.

Het is vaak als je deze ergens tussen moet zetten de auto naast de andere auto te zetten, en het portier en achterkant die auto moet zichtbaar zijn in de ruit naast de achterbank. En dan rustig insturen. En zo spelen met het gaspedaal.

Misschien heb je wat aan het filmpje hieronder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Iris009;

Mijn auto heeft van die piepdingen aan de voor- en achterkant en dat is natuurlijk reuze makkelijk, maar je wordt er lui van er gaat toch niets boven de kunst van het echte fileparkeren. Oefenen dus! En dan liever niet tussen de auto's van je buren... Je kunt misschien wel ergens twee van die oranje verkeerspylonen (twee emmers met zand lukt het ook wel mee) lenen en daar ieder een bezemsteel met een lintje of vlaggetje erin steken. Zoek een rustig parkeerterrein of een stil straatje. Zet die stokken een flink eind uit elkaar en probeer maar. Als het een paar keer is gelukt de afstand verkleinen, net zo lang tot je je auto in de kleinste gaatjes kunt prikken. Het grote voordeel is dat je voortaan in elke auto goed kunt inparkeren en je zet al die kerels die zo graag met hun parkeerkunst patsen ook mooi op hun nummer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik rijdt ook automaat maar ik vraag me af wat er anders aan is als een schakelauto
je zet hem toch in R en verder hoeft je niets te doen als sturen en kijken en dat is bij een een sckalel ook
je hebt zelfs het voordeel met een automaat dat je geen gas hoeft te geven hij rijdt stapvoets als je je voet van de rem haalt zowel voor als achteruit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij hebben ook een automaat.
Je kan dan je linkervoet even gebruiken om te remmen. Zo kan je gas geven, maar ook direct remmen wanneer nodig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit je vraagstelling lees ik dat je onvoldoende controle hebt over je gaspedaal en dat je die soms dieper indrukt dan je eigenlijk wil. Het kan zijn dat je pedaal te stroef gaat. Daarvoor zou je even naar je garage moeten gaan en vragen of dit inderdaad het geval is. Zij kunnen daar dan iets aan doen. Als dit niet het probleem is dan ben jij zelf het probleem en dat kun je uitsluitend oplossen door veel te oefenen met het doseren van het gasgeven. Dus op een verlaten parkeerterein, bijvoorbeeld, een tijdje oefenen met achteruit rijden e.d. 1 ding scheelt misschien: je bent niet de enige die hier last van heeft. Maar of een smeerbeurd of goed oefenen doet wonderen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Blijven proberen.
Er is geen trucje er voor..
Succes.!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet wat kleine heuveltjes zijn, maar als die dingen echt lastig zijn zou je zelfs kunnen proberen om de gemeente in te schakelen om die dingen aan te passen. Denk dat dan wel meer mensen problemen moeten hebben met die bulten.
Ga eens op een lege p plaats staan en leg een baksteen onder 1 van je wielen, kan je veilig oefenen in het doseren van je gas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing