Weet iemand of ik als eigenaar van de wagen verplicht ben om de boetes voor overtredingen, die in België door een ander begaan zijn, te betalen?
Wegens ernstige invaliditeit, beschik ik sinds 2007 niet meer over een rijbewijs zodat ik geen motorvoertuigen kan en mag besturen. Daardoor ben ik, voor het besturen van de auto, geheel afhankelijk geraakt van derden. Als tegenprestatie voor die vriendendienst mogen zij de auto soms, bij dringende behoefte, gebruiken.
Nu ontving ik enkele bekeuringen naar aanleiding van, vorig jaar, door automatische camera’s vastgestelde geringe overtredingen van de toegelaten snelheid. Twee bekeuringen waren twee minuten na elkaar, kennelijk bij twee opeenvolgende kruisingen gepleegd.
Ik ben het dus beslist niet geweest maar het Nederlands kenteken van de auto staat wel op mijn naam geregistreerd.
Ik probeerde contact op te nemen met de vermoedelijke dader maar ik kan hem niet bereiken en bekenden van hem vertelden mij dat hij vermoedelijk terug is naar zijn land van herkomst.
Ik schreef enkele brieven naar de politie maar kreeg geen enkele reactie.
Nu ontving ik een “voorstel” tot betaling van een schikking van het parket in Hasselt maar mijn bescheiden invaliditeitsuitkering biedt geen ruimte voor het betalen.
Weet iemand of ik als eigenaar van de wagen verplicht ben om de boetes voor overtredingen, die door een ander in België begaan zijn, te betalen?
Bedankt voor het lezen.
Met vriendelijke groeten,
Peter.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.